De Baanbouw.
Hier lees je alles over de opbouw van de tafels en de aanleg van het spoor.



1 | 2 | 3 | 4
(De foto's zijn klikbaar voor grotere exemplaren)
18-01-2015
101 De tweede plank van vandaag wordt ook geplaatst. En als die gefixeerd is...

18-01-2015
102 ...komt de derde, en tevens laatse van de zichtbare baan, op de tafel.

18-01-2015
103 Alle detectiepunten en baanvoedingen vaan het hoofdspoor worden aangelegd.

18-01-2015
104 Dit extra puntje wordt op maat gemaakt en geplaatst. Hierom heb ik eerder besloten om de hoofdbaan 44mm hoger aan te leggen. Anders werd dit weer een probleem gebied voor de pantografen.

18-01-2015
105 Want precies hieronder is de helling reeds aan het stijgen.

18-01-2015
106 Maar nu leidt dit niet tot probelemen. Met opgestoken pantografen kunnen de treinen er moeiteloos onderdoor.

18-01-2015
107 Alle sporen die zichtbaar blijven zijn gelegd.

18-01-2015
108 Als de werkplaats sporen zijn aangesloten kan ik beginnen met de Helix. Maar voorlopig ben ik zeer tevreden met de vooruitgang die ik geboekt heb vandaag.

21-06-2015
109 De drie wissels van het toekomstige werkplaatsterrein zijn aangesloten. Ook zijn de sporen in dit onbeveiligde deel van voeding voorzien.

21-06-2015
110 Nog maar twee wissels in totaal aan te sluiten. Deze bevinden zich aan het eind van het station.

21-06-2015
111 Omdat ik niet verder kon met de bedrading (draad op) maar ik nog wel zin had om met de baan bezig te zijn, ben ik maar wat hout werk gaan doen. Dit zijn de poten voor de monitor, die wordt in de baan gebouwd.

21-06-2015
112 En dat ziet er dan zo uit. De panelen zitten met een paar schroeven vast en daardoor eenvoudig verwijderbaar om ze te verven en de achtergrond op aan te brengen.

19-07-2015
113 Ik heb een hele berg diodes en weerstanden gekocht en ga diodebruggen maken voor aan de baan.

19-07-2015
114 Dit is wat ik er van gemaakt heb...

19-07-2015
115 ...met mijn voorraad heb ik 25 diodebruggen kunnen maken. Genoeg om mee te beginnen.

19-07-2015
116 De eerste is geplaatst. Gelijk maar even testen.

19-07-2015
117 En ja hoor. Het werkt. De diodebruggen zorgen ervoor dat de detectie niet wegvalt als bijvoorbeeld een rijtuig of treinstel op zowel gedetecteerd als ongedetecteerd spoor staat.

19-07-2015
118 Ook in Koploper is te zien dat het werkt. In blok 35 zie je de activering van het detectiepunt terwijl het rijtuig ook op ongedetecteerd spoor staat.

25-07-2015
119 Omdat het toch nog niet feilloos werkte heb ik in overleg met het Belenuxspoorforum zwaardere diodes gekocht.
Eentje 250V 5A, en eentje 1000V 8A.

25-07-2015
120 Ik heb besloten om te beginnen met de 8A diodebrug. Die is nu doorverbonden zoals het hoort en kan worden aangesloten onder de baan.

25-07-2015
121 Het grote verschil met de vorige opstelling is dat nu niet elke ongedetecteerd deel apart wordt voorzien van diodebrug, maar slechts 1 grote aan het begin van de ringleiding.
Er is een aparte leiding getrokken naar de Detectoren want deze moeten niet via de diodebrug gevoed worden.
Een bijkomend voordeel is dat dit een heel stuk minder werk is, en ook heb ik nu minder kans op storingen.

25-07-2015
122 Dit is waarom de diodebrug noodzakelijk is. Als de trein op zowel gedetecteerd als ongedetecteerd spoor staat zou de detectie wegvallen omdat de iets hogere stroom vanuit het ongedetecteerde door de loc heen naar het gedetecteerde spoor loopt, en de detectoren de stroomafname niet meer voelen.
Door de diodebrug blijft de spanningsval door de loc wel waarneembaar, en is het spoor dus beter beveiligd.

10-08-2015
123 Vandaag heb ik weer het nodige plaatmateriaal gehaald. Helaas had de bouwmarkt een plaat te weinig op vorraad, dus ga ik morgen nog een keertje langs.

10-08-2015
124 Ook heb ik M8 draadeinden gehaald en ringen en moeren. na het uitmeten konden de draadeinden in de tafel gemonteerd.

10-08-2015
125

10-08-2015
126 Als eenmaal de draadeinden allemaal staan kan de eerste hellinghelft geplaatst.

10-08-2015
127 Deze wordt verlijmd met het vaste deel van de hoofdbaan.

10-08-2015
128 Dan wordt ook voorzichtig de tweede helft van de eerste laag geplaatst, en verlijmd met de eerste helft.

10-08-2015
129 De tweede helft van de tweede laag zit nu ook op de draadeinden.

10-08-2015
130 En tot slot heb ik de eerste helft van de tweede laag geplaatst, en verlijmd met de tweede helft.
Nu heb ik 3 lijmverbindingen die moeten drogen. Als ze droog zijn kan ik de eerste laag aan de tweede verlijmen.

10-08-2015
131 Na een paar uur is de lijm voldoende uitgehard om het klimspiraal op de juiste hellingsgraad te brengen.

10-08-2015
132 Zo komen de uiteinden van de eerste en tweede laag bij elkaar en kunnen ze verlijmd worden. Nu weer wachten op drogen.
Morgen verder en hopelijk heb ik dan ook het overige plaatmateriaal zodat ik de derde laag kan maken.

11-08-2015
133 Helaas nog geen hout vandaag. Dan ben ik maar bezig gegaan met het aanleggen van het spoor. Hier zie je de aansluiting van het klimspiraal op de zichtbare baandeel.

11-08-2015
134 En zo gaat de helling van het klimspiraal over de helling van het opstelterrein heen. Het ziet er allemaal schots en scheef uit zo.

11-08-2015
135 De bocht om het rechte deel op. Het klimspriaal is niet rond maar ovaal, 1,70m x 1,00m.

11-08-2015
136 De testtrein kan nu helemaal blok 19 inrijden.

11-08-2015
137 En nadat is 's-avonds nog even bezig ben geweest kan de trein ook door naar het eind van blok 21 rijden.

11-08-2015
138 Dit is zover als hij nu kan. De derde laag van het klimspiraal moet nog worden gebouwd. Voorlopig kan ik mij nog vermaken met het aanleggen van het buitenste spoor.

12-08-2015
139 Vandaag ben ik weer verder gegaan met de baan, alleen wel met de hulp van mijn zoon. Mijn rug laat het weer bijna afweten door alle inspanning en bukken gaat bijna niet meer.

12-08-2015
140 Maar we hebben samen een flinke slag geslagen. Eerst hout gehaald en de derde laag gemaakt. Daarna hebben we het buitenste spoor van het klimspiraal aangelegd. Alle blokken van het spiraal zijn nu aangesloten, met uitzondering van blok 22 die op de bovenste laag komt.

13-08-2015
141 Helaas had ik vandaag niet veel tijd om aan de baan te werken. Maar ik heb toch nog de twee laatste wissels kunnen aansluiten.

13-08-2015
142 En zo zijn nu alle wissels automatisch bedienbaar door 'Koploper'. Het wordt al aardig vol aan de voorkant, over de onderkant van de baan maar te zwijgen.

14-08-2015
143 Het is an eindelijk zover. Het klimspiraal is af en de trienen kunnen eindelijk vol automatisch rondrijden. Dat was wel even een spannend moment.

14-08-2015
144 Ik heb ook gelijk de eerste plaat gemonteerd om het klimspiraal te verstoppen.

14-08-2015
145 Een blik vanuit het deels verstopte klimpspiraal. Drie lagen klimspiraal, de helling en de ingang van het schaduwstation.

14-08-2015
146 Uiteraard heb ik een paar treinen op de baan gezet, 6 om precies te zijn. Allen geijkt en ingesteld. Omdat het automatische 'leren remmen' proces nog in volle gang is moet ik zo nu en dan nog wel ingrijpen.

18-08-2015
147 De afgelopen paar dagen ben ik onderandere druk geweest met het afstellen van 'Koploper'. Dat is een hoop cijferwerk en vinkjes aan of uit zetten, niet zo boeiend voor foto's.

18-08-2015
148 Ook het noodzakelijke ijken van de treinen is niet zo boeiend. Tijdrovend, dat wel.

18-08-2015
149 Terwijl er telkens een trein heen-en-weer rijdt ten behoeve van de ijking heb ik mooi de tijd om een paar seinen in elkaar te zetten en te testen.

18-08-2015
150 En zowaar, het eerste werkende sein is een feit.

1 | 2 | 3 | 4