Een verwaarloosde 1100 opknappen.



Ik heb voor een reeel bedrag een verwaarloosde roco 1100 gekocht.
Ik vind het leuk om voor 'weinig' een oude loc te kopen, en deze dan helemaal weer op te knappen en een tweede leven te geven.
Helaas bleek na ontvangst van de loc dat het een overgespoten exemplaar betreft.
Na overleg met de verkoper heb ik een deel van het aankoopbedrag terug ontvangen omdat hij niet voldeed aan de verkoop omschrijving 'Zo goed als nieuw'.

Dit is de loc in kwestie. Nummer 1154.
001

En kijkje op het dak.
De beide pantgrafen zijn iets wat verbogen, de rechter op de foto wil niet beneden blijven.
Een hoop onderdelen zaten los(gekomen) bijgeleverd, te zien rechts bovenin de foto.
002

Een stiefkwartiertje later is de gehele kap kaal. Alles is er af, de ruiten er uit. Nu kan ik hem grondig doch voorzichtig schoonmaken.
De NS Vishaken zijn er af gekrabt, dat waren afwrijftransfers en ze lieten al los als je er naar keek.
003

De kap is schoon. Het was niet veel werk want hij heeft veel in een gesloten vitrine gestaan.
Het zijramen deel wordt aangepast zodat ik straks ruimte heb voor de decoder in het plafond.
004 (26K)

En dan worden de losse raampjes aan de wand gelijmd.
005 (30K)

Dan is er nog op de neus een schild afgevallen, die wordt er ook weer opgelijmd.
006 (26K)
007 (25K)

Ook een van de stroomafnemers was behoorlijk krom. Na heel wat buigen en trekken was hij weer redelijk in vorm.
008 (21K)
009 (35K)

Dan is de kap voor nu klaar, en kan hij even aan de kant.
010 (35K)

Tijd voor het onderstel...De oude versie met veertjes op de aandrijlijn.
En uiteraard niet digitaal voorbereid.
011 (32K)

Om hem straks te digitaliseren verwijder ik de nodige elektronica.
012 (31K)

Het onderstel wordt nu volledig gestript... de print eraf...
013 (28K)

De verlichtingsbehuizing er af....
014 (29K)

De motor eruit...
015 (30K)

En tot slot de draaistellen er onderuit.
016 (30K)

De draaistellen worden gestript om te reinigen en opnieuw te smeren.
Beide erg vies en verklonterd vet.
017-1 (34K)
017-2 (35K)

De wielen gereinigd.
018-1 (27K)
018-2 (28K)

Het vieze inwendige van de tandwielhuizen...
019-1 (30K)
019-2 (32K)

Zo. Dat was een best klusje...maar alles is weer lekker schoon.
020-1 (31K)
020-2 (35K)

Dan worden de tandwielen weer lekker in vers vet gezet.
En de lagers van de wormwielen geolied.
021-1 (30K)
021-2 (33K)

Dan was er op 1 draaistel een afgebroken draadje op het wielcontact....effe herstellen.
022-1 (25K)
022-2 (25K)

En dan zijn beide draaistellen weer als nieuw. Dat geeft een goed gevoel.
023-1 (33K)
023-2 (33K)

En dan kunnen ze weer onder het onderstel.
024 (30K)

Dan is de motor aan de beurt...tijd voor een beurtje.
025 (25K)

Eerst even de koolborstel controleren. Die zien er nog goed uit.
026 (28K)

De collector is wel vies. Die moet schoon gemaakt, ook tussen de lamellen in. Zie je het verschil...
027-1 (25K)
027-2 (25K)

De beide motorlagers zijn lekker geolied.
028 (33K)

De opgeknapte motor weer gecombineerd met de verse draaistellen
029 (27K)

En de rest van het onderstel wordt opgebouwd...
030 (31K)

De loc wordt nu gedigitaliseerd. (Een compleet verslag daarvan staat hier).
031 (36K)

En de eerste meters in zijn tweede leven. Voortaan gaat de loc digitaal door het leven.
032 (40K)

De kap kan er op voor de eerste echte foto's...
Voorlopig is dit wat ik kan doen...eerst het benodigde accessoire setje (voor de handgrepen) en transfers bestellen.
033 (55K)

De transfers zijn binnen.
De vishaken komen niet terug op de loc, maar de locgegevens ontbraken en die komen er nu weer op.
034 (44K)

De locgegevens op de stelbalk, en cabinenummers onder de deur.
035 (40K)

Nu heb ik ook op de beurs in houten 4 zandkisten gevonden.
036 (20K)

Dat is wel beter zo.
037 (42K)


Dit project loopt nog, binnenkort volgt meer.




spacer
Disclaimer:
De bovengenoemde ombouwbeschrijvingen zijn geschreven door Hanulveen.nl, deze vertegenwoordigen in geen zin de wijze van inbouwen aanbevolen door een of meerdere fabrikanten. Hanulveen.nl kan en zal geen aansprakelijkheid erkennen in geval van schade, het zij direct of indirect, danwel aan derden, door het inbouwen volgens bovengenoemde inbouwbeschrijvingen. Daar modelspoor modellen kunnen afwijken qua fabricagewijze en uitvoering, hoeven bovenstaande ombouwbeschrijvingen niet perse correct te zijn voor uw exemplaar. Het dient daarom aanbeveling u ervan te verzekeren dat het model dat u wilt ombouwen 100% overeenkomt met het omschreven ombouw model.
spacer