Loc 4 opwaarderen..



Na een redelijke tijd zoeken heb ik eindelijk een geschikte Roco 80-017 loc gevonden.
Deze loc heeft onderandere een rookgenerator, nieuwe motor met vliegwiel en een digitaalvoorbereiding. Dat zijn voorzieningen die ik graag wil overbrengen op mijn VSM stoomloc nummer:4.



001 (33K)
De zwarte 80-017 naast de groene VSM-4.

Omdat de beide frames verschillend zijn wordt dit een redelijke ombouwklus, leuk om te doen.
Daar gaat ie dan:

002 (49K)
Dit gedetaileerde drijfwerk moet overgezet worden op het andere frame.

003 (47K)
Want die is een stuk kaler zoals te zien is.

004 (35K)
Hier zie je de inwendige verschillen. waarbij de bovenste duidelijk moderner is, met het vliegwiel, open motor, printplaat met digitale voorbereiding en als extra een rookgenerator.

005 (24K)
De '80-017' word gestript...

006 (24K)
Ook de assen en het drijfwerk gaan er onderuit.

007 (27K)
Dan worden de tandwielen gedemonteerd...

008 (52K)
...en gereinigd.
Ook het frame is schoongemaakt.

009 (44K)
Nadat ze weer geplaatst zijn worden ze voorzien van een likje nieuw vet.

010 (33K)
Dan is het tijd om de '4' de strippen.

011 (34K)
Het drijfwerk van de '4', die in de '80-017' geplaatst gaat worden.

012 (32K)
Helaas blijkt het nog niet zo 1-2-3 gedaan. De afmetingen van de tandwielen verschillen.
Omdat het erg lastig is om de wielen te kwartieren besluit ik de achterste assen uit te wisselen.

013 (34K)
De assen zijn samengesteld en onder loc gemonteerd.
Nu is het tijd voor het drijfwerk...koppie erbij houden...

014 (38K)
Gelukt. Gelukkig.

015 (36K)
En de andere kant ook.

016 (34K)
De centrale print is weer in de loc gesoldeerd.
Ik wilde de stroomafname delen uitwisselen maar die wijken te erg van vorm af waardoor dan niet mogelijk bleek.

017 (30K)
De motor er weer in...

018 (64K)
En dan testen op de baan. Hij doet het! Zie je hem roken?!

019 (34K)
Dan kan de decoder op zijn plek.
Helaas is het een verouderde Lenz 1025. Terzijnertijd zal ik er een ESU in plaatsen.

020 (22K)
Dan moest ik de schoorsteen van de groene VSM kap nog uitboren, deze was dicht.

021 (50K)
Maar dan is de klus weer geklaard.
De opgewaardeerde loc is een feit.

022 (37K)
De '80-017' moet nog wel in elkaar gezet worden.

023 (28K)
Hij ziet er nu wel iets anders uit van binnen.

024 (32K)
Maar het is een keurige loc zo. Hij rijdt prima.
Daar kan ik vast nog wel iemand blij mee maken.

Update:
Omdat de verouderde decoder mij niet lekker zat heb ik de Lenz Standard+ decoder die over was uit de originele loc gebruikt.
Echter heb ik er wel weer een stekker aan moeten solderen.
025 (52K)

026 (47K)
En dat is best een gepriegel...bril op de neus en loep erbij gepakt.

027 (63K)
En we stomen weer.





spacer
Disclaimer:
De bovengenoemde ombouwbeschrijvingen zijn geschreven door Hanulveen.nl, deze vertegenwoordigen in geen zin de wijze van inbouwen aanbevolen door een of meerdere fabrikanten. Hanulveen.nl kan en zal geen aansprakelijkheid erkennen in geval van schade, het zij direct of indirect, danwel aan derden, door het inbouwen volgens bovengenoemde inbouwbeschrijvingen. Daar modelspoor modellen kunnen afwijken qua fabricagewijze en uitvoering, hoeven bovenstaande ombouwbeschrijvingen niet perse correct te zijn voor uw exemplaar. Het dient daarom aanbeveling u ervan te verzekeren dat het model dat u wilt ombouwen 100% overeenkomt met het omschreven ombouw model.
spacer