Aster Thompson B1 'Mayflower" 1306, Live steam loc.



pic

Vandaag is het zover, ik ga de loc voor het eerst opstoken. Op zich vind ik dat wel spannend maar ik ben vol vertrouwen dat het goed zit.


Daar staat ze, op de werkbank. Klaar voor wat komen gaat.
pic


Om te beginnen wordt het stoomolie resevoir gevuld. Super belangrijk!
pic


En alle andere draai- en scharnierpunten worden gesmeerd met een lichtere olie.
pic


De brandstoftank wordt gevuld...
pic


...en ook de watertank gaat vol.
pic


Het water wordt eerst handmatig door de By-pass gepompt, en vervolgens met de By-pass gesloten de ketel in.
pic


En dan is het zover... De fik erin. Het moment der waarheid, vanaf nu kan het verhaal alle kanten op gaan.
pic


Met de suction fan op de schoorsteen trekt het vuurtje lekker.
pic


Binnen enkele minuten bouwt ze probleemloos druk op. 25PSI is zo'n 1,7Bar.
pic


De suction fan kan er af, en met de blower open bouwt ze rustig verder aan nog meer stoomdruk.
pic


Ze staat nu op zp'n 30Psi (+/- 2.0Bar), tijd om de regelateur voorzichtig open te zetten.
pic


En jawel hoor!! Ze doet het. Zonder enig protest gaat ze aan de gang. Wauw!



Ook de werking van de waterpomp onder de loc is nu zichtbaar. De ketel is op niveau dus de By-pass staat open. Het water wordt terug de de tender in gepompt.



50Psi (+/- 3.5Bar), de veiligheidsventielen gaan af.
pic


Ze loopt echt heel lekker. Die aanhoudende fluittoon die je op de achtergrond hoort zijn de beide veiligheidsventielen die afblazen.



Zo mooi... Ze loopt nu al 30 minuten zonder ook maar een stottertje. alles is nog dik in orde.



Een blik aan de onderkant, de werkende waterpomp en de brander zijn te zien.



Als je dacht dat ik lekker rustig in mijn schuurtje zit... vandaag niet dankzij een aannemer die in de buurt bezig is. Af en toe maakt hij nog meer herrie dan ik. Ik moet telkens tussen de herrie door filmen. Uitgerekend vandaag.
pic


Ok, ik ga haar iets harder laten lopen. Alles is nu goed op temperatuur, ze loopt al bijna 45 minuten, daar gaan we...
(Het bijgeluidje is de 1-richtingsklep in de hand waterpomp in de tender, niks aan de hand.)



Nog steeds lekker op druk.
pic


Als ze water moet bijpompen naar de ketel hoor je duidelijk dat ze zwaarder loopt.



Er is mij een lekkage opgevallen bij de linker cilinder. Het is lastig te zien waar dit vandaan komt. Daar wordt later naar gekeken, hopelijk zijn er dan wat sporen die verraden waar het vandaan komt.



Hier druk ik zachtjes een zachte doek tegen de onderkant van de drijfwielen, dan krijgt ze weerstand en gaat ze stampen. Doet ze goed, en het geeft ook een heel mooi geluid.



Dan is het uit met de pret, de brandstoftank is leeg. Ze heeft een uur onder stoom gestaan, best lang op 1 tank brandstof. (en 1 liter water). Het vuur is uit, en met de resterende druk wordt via de Blow-Down de ketel geleegd.



Hoewel ik het esthetisch heel mooi vind om alle kranen in de uit-positie verticaal te hebben, is dat nu in de praktijk niet heel handig gebleken. Je kan er dankzij de tender niet altijd goed bij, en daarbij is alles ook gloeiend heet, dus beetpakken is ook niet fijn.
pic


Dus zijn dit de nieuwe 0-standen geworden. Nu kan ik de kranen aantikken om te bedienen. Ook kan ik er een stuk beter bij zo. Al doende leert men ;-)
pic










04/2021







spacer
Disclaimer:
De bovengenoemde ombouwbeschrijvingen zijn geschreven door Hanulveen.nl, deze vertegenwoordigen in geen zin de wijze van inbouwen aanbevolen door een of meerdere fabrikanten. Hanulveen.nl kan en zal geen aansprakelijkheid erkennen in geval van schade, het zij direct of indirect, danwel aan derden, door het inbouwen volgens bovengenoemde inbouwbeschrijvingen. Daar modelspoor modellen kunnen afwijken qua fabricagewijze en uitvoering, hoeven bovenstaande ombouwbeschrijvingen niet perse correct te zijn voor uw exemplaar. Het dient daarom aanbeveling u ervan te verzekeren dat het model dat u wilt ombouwen 100% overeenkomt met het omschreven ombouw model.
spacer