Een Verblijfs rijtuig maken.


Ik wil graag een verblijfs rijtuig in mijn ongevallentrein, en dan wel de versie op basis van een Plan-E restauratie rijtuig..

Dit is het 1:1 voorbeeld.
002 (31K)
foto: Gerrit Gunnink.

Daar heb ik een mooie Lima Plan-E rijtuig voor als donor.
001 (37K)

En zo kan het werk beginnen.
Allereerst wordt het rijtuig geheel gedemonteerd.
003 (42K)

Op de kale bak worden de ramen die moeten vervallen afgeplakt.
005 (34K)

Omdat ik zelf geen spullen heb om het rijtuig te spuiten gaat hij naar een collega.
Hij zal de ramen dicht maken en het rijtuig geel maken met de airbrush.



hanulveenlogo-2012-klein



Nu ik de bak heb uitbesteed ga ik zelf verder met de draaistellen.
Deze hebben de standaard beugelkoppelingen, en een veel te grote koppelafstand.
006 (27K)

De beugel is afgeknipt. Het kunststof is uitgemeten met een Roco koppeling en zoveel als nodig ingekort
zodat hij straks een acceptabele koppelafstand heeft tot een ander rijtuig/wagen.
Dit is hoe de Roco koppeling er nu in zit.
007 (28K)

Beide draaistellen zijn zo behandeld.
008 (34K)


Vervolgens zijn de Roco koppelingen verlijmd in de houder, en is er een klein kunststof plaatje bovenop gelijmd voor extra stevigheid.
009 (39K)



hanulveenlogo-2012-klein



De bij KleiNSpoor bestelde transfers zijn binnen.
Het is de bedoeling dat het rijtuig nummer: 80 84 978 2 506-3, en depot Utrecht krijgt.
010 (34K)


hanulveenlogo-2012-klein



De eerste foto's van het bewerken van de bak.

De venster openingen zijn voorzien van een kunsstof inzetje en vlak geschuurd.
011 (40K)

Alle ramen die dicht moeten zijn reeds behandeld.
012 (36K)

013 (37K)

014 (36K)



hanulveenlogo-2012-klein



Het rijtuig is al in de eerste laag gele verf gezet.
015 (37K)

En waar nodig wordt het nog geschuurd.
016 (40K)

Ook de eerste kleine raampjes zijn aangebracht.
017 (27K)



hanulveenlogo-2012-klein



De volgende kleine raampjes volgen nu. zorgvuldig wordt het uitgemeten.
018 (15K)

En gespoten ziet het er zo uit.
019 (15K)

Ook de stelbalk en onderzijde zijn keurig grijs gespoten.
020 (28K)


hanulveenlogo-2012-klein


De bak is nu in de laatste laag geel gezet.
021 (32K)

022 (32K)

023 (33K)

Hij komt nu weer terug naar Hanulveen, en dan wordt hij voorzien van z'n decals.


hanulveenlogo-2012-klein



De rijtuigbak is weer terug in Hanulveen.
Tijd om de decals er op te zetten...
Allereerst uitlijnen en fixeren met een stukje palkband.
024 (47K)

Vervolgens met een stomp voorwerp, bijvoorbeeld een potlood, de transfers er afwrijfen.
025 (39K)

Voorzichtig controleren of de tranfser er helemaal op staat...en als dat zo is kan je het vel verwijderen.
026 (44K)

Zeker met kleine nummertjes e.d. is het heel erg goed kijken wat je doet.
027 (34K)

En helaas blijken de decals op de stelbalk niet te houden...jammer. Daar zoek ik eens nieuwe voor.
028 (28K)

Maar het rijtuig is nu officieel in gebruik genomen, en heeft zijn plaats gevonden in de ongevallentrein.
029 (40K)




spacer
Disclaimer:
De bovengenoemde ombouwbeschrijvingen zijn geschreven door Hanulveen.nl, deze vertegenwoordigen in geen zin de wijze van inbouwen aanbevolen door een of meerdere fabrikanten. Hanulveen.nl kan en zal geen aansprakelijkheid erkennen in geval van schade, het zij direct of indirect, danwel aan derden, door het inbouwen volgens bovengenoemde inbouwbeschrijvingen. Daar modelspoor modellen kunnen afwijken qua fabricagewijze en uitvoering, hoeven bovenstaande ombouwbeschrijvingen niet perse correct te zijn voor uw exemplaar. Het dient daarom aanbeveling u ervan te verzekeren dat het model dat u wilt ombouwen 100% overeenkomt met het omschreven ombouw model.
spacer