Een verwaarloosde 1601 opknappen.



Ik heb voor weinig een verwaarloosde roco 1601 gekocht.
Dit vind ik een interesante loc omdat het de eerste 1600 uitgave is van roco, een oer-roco zou je'm kunnen noemen.
Deze loc ziet werkelijk bruin van de rokers aanslag en ook heeft hij nog nooit een druppeltje olie gezien voor onderhoud.
Ik ga deze loc weer op waarde brengen.


Dit is hoe ik de loc kocht. Bah.
1601-1

Even een close-up van het dak...
Waarschijnlijk komt het nog steeds niet goed over hoe vies hij is... M'n vingerafdrukken blijven in het plakkerige vuil staan...
1601-2

Ik ben begonnen met de draaistellen te demonteren en de dakopbouw te verwijderen...
1601-3

Zo. Het dak is kaal. Zie je het verschil op het dak waar de roosters hebben gezeten?!
De ramen zijn ook uit de cabines en de lichtgeleiders zijn verwijderd.
Nu de kap helemaal kaal en leeg is, is hij klaar voor z'n badje.
1601-4

Lekker soppen...warm water met een beetje afwasmiddel.
Effe laten inwerken en dan lekker masseren met een oude tandenborstel.
1 keer was niet genoeg..2 keer ook niet... Maar uiteindelijk was hij weer mooi schoon.
1601-5

Terwijl de kap en de bijbehorende onderdelen liggen te drogen verzorg ik de techniek.
De overbrenging krijgt lekker vers vet, de motor een drupje olie.
tot slot krijgen de wielen en contacten een poets beurt.
1601-6

Alles was droog en ik heb de loc weer geassembleerd.
Tevens heb ik de loc ook gelijk voorzien van NEM-Schachten.
1601-7

Zo. klus geklaard en hij staat er weer trots bij.
1601-8
In de nabije toekomst worden de pantografen nog vervangen.
Er word nog naar 2 typhoons gezocht.
En de loc moet nog gedigitaliseerd worden.



hanulveenlogo-2012-klein



Het vervolg.

Om de loc te digitaliseren moet er plek gemaakt worden voor de decoder.
dat wordt dus een stuk uit het frame frezen.

Allereerst is de loc volledig gedemonteerd...
1601-frezen-1

Zodat er alleen een kaal frame overblijft...
1601-frezen-2

En na een klein kwartiertje frezen met de slijpmachine...is er plek voor de decoder.
1601-frezen-3

Vanaf de zijkant is het beter te zien. zie je het vershil tussen links en rechts?
Links de gefreesde decoderruimte ----------------- Rechts de originele vorm.
1601-frezen-4

Het draaistel is gemonteerd en je ziet dat hij net onder de rand van het frame blijft.
Zo zal de decoder de beweging van het draaistel niet in de weg zitten.
1601-frezen-5



hanulveenlogo-2012-klein



Het vervolg 2.

De 1601 is intussen gedigitaliseerd, het verslag daarvan staat hier.

Ook heeft de trein zijn meetritten al gehad. Zo is hij nu begrensd op 120km/h.
Dit is bepaald door te rijden met de meettrein, die bestaat uit een koppelwagen met 60 gram ballast, en een tachowagen.
1601-meten (36K)

Er is ook vastgelegd op welke rijstappen de loc respectievelijk 100km/h, 80km/h en 40km/h rijdt. Dit voor de verschillende trein samenstellingen en baanvakken.

De loc heeft een erg karakteristieke loop. Iet wat rumoeriger dan z'n jongere verwanten.
Maar ook dit exemplaar rijdt en kruipt erg mooi.
Een deel van z'n karakter is mede te danken aan de koppeling tussen motor en draaistel.
Hier zit nog een veer als koppeling tussen beide. Op de jongere versies is dit een vaste steekverbinding geworden.
1601-9



hanulveenlogo-2012-klein



Het vervolg 3.

Na een oproep te hebben geplaatst op BeneluxSpoor kreeg ik twee typhoons toegestuurd.
Dankzij deze gift is dit projectje weer een stapje dichterbij voltooiing.
1601-typhoons

1601-typhoons-2



hanulveenlogo-2012-klein









spacer
Disclaimer:
De bovenstaande ombouwbeschrijving is geschreven door Hanulveen.nl, deze vertegenwoordigt in geen zin de wijze van inbouwen aanbevolen door de fabrikant. Hanulveen.nl kan en zal geen aansprakelijkheid erkennen in geval van schade, het zij direct of indirect, danwel aan derden, door het ombouwen volgens bovenstaande ombouwbeschrijving.
spacer