Aster Thompson B1 'Mayflower" 1306, Live steam loc.
"De Bouw"




pic

Leverancier:
Exclusive_logo_klein (1K)


Ik heb een splinternieuwe Spoor-1 live steam loc gekocht.
Een Prachtige B1, op Spoor1 (1/32, 45mm)
Het is een bouwpakket en dit is een weergave van de bouw.

Daar gaat ie dan:

=[ Op de foto's klikken maakt ze groot ]=

Het komt in een doos, een grote blauwe doos.
pic



Hier kan je zien welke versie ik heb gekozen. De mooie appelgroene 1306.
Het is nummer 73 uit een oplage van 200. Er zijn er dus niet zo veel van.
pic


De kleine zakjes met schroefjes, boutjes, ringetjes e.d. liggen allemaal overzichtelijk op soort en maat gesorteerd. Het groene blad is bedoeld om de tussentijdse bouwdelen op te leggen.
Bouwen gebeurt op het andere bureau, ze staan tegenover elkaar.
pic


Per bouwstap verzamel ik de opgegeven montage delen in het bakje, en draai mij dan om naar het montagebureau.
pic


Als heel klein beginnetje heb ik Stap 1, de bufferbalk, gemonteerd.
pic


Op aanraden van een ervaren bouwer zal ik hierna eerst de tender gaan opbouwen. Zo kan je een goed gevoel van het pakket krijgen en zelfverzekerder met de loc aan de slag.


Het begin van de tender, het onderstel is afgeveerd, leuk detail.
pic


Sommige onderdeeltjes zijn heel klein.
pic


Het front van de tender.
pic


En de gedetaileerde achterkant, het eerste stukje groen.
pic


Dit is de waterpomp die in de tender komt. Erg leuk om deze technische delen in elkaar te zetten.
pic


De kit, binnen- en buitenkant, om de watertank gegarandeerd waterdicht te maken is nu droog...
pic


...dus kan de waterpomp er in gemonteerd, en het geheel in de tender geplaatst.
pic


Tijd voor de zijwanden. Nu krijgt het pas echt goed vorm.
pic


Nog meer van die mooie handrails. Ik moet ze zorgvuldig uitmeten en op maat knippen.
Een dotje lijm (KristalKlear) houdt ze keurig op hun plek.
pic


De brandstoftank, voorzien vaan kraan en glimmende dop, is bij deze tender uitneembaar en laat zich gemakkelijk in de tender plaatsen.
pic


En dan is de tender af. Wat een plaatje.
pic


Heel mooi, en ik heb goed zin om aan de loc te beginnen. Dat zal later in deze week zijn.
pic


Hier zie je de nieuwe tender naast de oude van de Schools loc.
pic


Hmmmm....ok. Dus ik dacht dat de volgende stap het monteren van de lantaarns was. Maar dat blijkt niet zo te zijn. De assemblage van de tender is het einde van de handleiding. De lantaarns staan vermeld als optie onderdeel. Nou wil het geval dat die lantaarns vanaf de achter zijde op de houders geschroefd moeten worden, en die houders zitten al aan de binnenkant van de tender geschroefd.
Dit betekent dat als ik nu de lantaarns er op wil hebben, ik de tender weeer moet demonteren, inclusief de gekitte watertank.
Nergens wordt hier over gesproken in de handleiding, ook niet bij het deel waar de lantaarn houders op de loc gaan....
pic


Ik ben niet voor 1 gat te vangen, en haal de 2-componenten lijm tevoorschijn, en in 3 tellen zitten de lantaarns op hun plek.
Ik ben in ieder geval nu, wat dit betreft, wel voorbereid voor bij de bouw van de loc.
pic




Ik ga nu verder met de loc. De cilinders zijn het eerst aan de beurt om in elkaar gezet te worden.
Hier zie je de twee zuigers met de zuigerveren er al omheen.
pic


In de cilinders, met de achterkanten er op.
pic


En zo zijn de cilinders compleet dicht en met kruishoofden en leibanen.
pic


En dan kan aan het frame van de loc worden begonnen. In het midden van het frame zie je stukje van wat straks de waterpomp moet worden.
pic


En zo zitten de cilinders op hun plek.
pic


Weer ligt er een spannende bouwstap klaar. Ik mag verder met de cilinder inrichting.
pic


Mooi he?! Het vordert al lekker.
pic


Dit zijn de zuigerschuiven, de bovenste is reeds voorzien van de 6 zuigerveren.
pic


De hele assemblage op het chassis gemonteerd. Mooi om te zien.
Het vat aan de voorzijde is voor de stoomolie t.b.v. de smering van de cilinders.
pic


Als volgende ligt het drijfwerk klaar om gemonteerd te worden.
Maar dan moeten eerst...
pic


De wielen op het chassis.
pic


Ook deze worden, net als bij de tender, netjes afgeveerd.
pic


pic


En dan staat ze op de wielen.
pic


De waterpomp aan de binnenkant van het chassis is aangesloten op de voorste drijfas.
pic


En zo zit het eerste deel van het drijfwerk er op. Het wordt steeds meer locomotief zo.
pic




Het tweede deel van het drijfwerk. Een hoop kleine onderdeeltjes.
pic


Echt hele kleine onderdeeltjes...kijk maar eens naar die ringetjes om de boutjes heen.
pic


De schaarblokken zijn af. Wat een priegel klusje.
pic


Maar hiena ging het monteren sneller. Links is het drijfewerk af.
pic


En niet veel later rechts ook.
pic




Hier zijn de complete leidingen van de waterpomp reeds geinstaleerd.
pic


Wat zou dit hoopje onderdelen worden?...
pic


De ganghandel. Weer een mooi bedienings element.
pic


Het machinistenhuis wordt steeds meer ingericht.
Te zien zijn, de ganghandel, en rechts de by-pass Valve.
Onderin de watertoever en water retour aansluiting.
pic


Nu voorzien van de nodige afwerkings onderdelen.
pic




Het blijkt dat deze meenemer van de ganghandel door kan slippen op de as. Net niet genoeg grip, hoe vast ik hem ook draai.
pic


Dus heb ik hem los gehaald, en een merk tekentje gezet waar de inbus moet komen.
pic


De as iets uitgeboord, zodat de inbus daar grip in krijgt.
pic


En zo zit het weer in elkaar, zie je hoe de inbus nu iets dieper komt dan voorheen. het zit als een huis nu.
pic


Volgens het boek moet ik nu de voetplaten van de ketel opbouwen, maar nog neit monteren.
pic


Mooi al die afwerkingsonderdelen...
pic


Ook de bufferbalk is nu voorzien van wat meer details.
pic


De volgende stap is een grote, het opbouwen van de ketel met al zijn appendages.
Je kan het waarschijnlijk alleen zien als je de foto vergroot, maar elk vakje van het doosje heeft een of meer onderdelen er in.
pic


De grote delen van de ketel, oververhitter pijpen, blower- en regelateurkraan, buitenketel en binnenketel.
pic


Mooi stukje werk die ketel, veel ingewikkelder dan de 'Schools' ketel.
pic


Je kan aan deze onderdeeltjes al zien dat dit een hele leuke bouwstap gaat worden.
pic


In voorbereiding snij ik volgens een sjabloon alvast de stukken keramische isolatie mat uit, voor de vuurkist.
pic


Kijk, zo komt dat dan daar in.
pic


De vuurkist aan de ketel gezet, ook met de kleine stukjes isolatie er bovenop.
pic


Heel wat zorgvuldig gepiel later...en het begint er al leuk uit te zien.
pic


En dan is de inrichting van het machinstenhuis af. Wauw, wat is dat mooi.
De ketel staat tijdelijk op het chassis. Voor de druktest om te kijken of er lekkages zijn.
pic


De by-pass kraan wordt aangesloten op een luchtbron (gemodificeerde fietspomp)en dan wordt de ketel op druk gepompt.
pic


Deze test is om te zien of er lekkages zijn, maar ook om te zien of de veiligheidsventielen afgaan, en dat doen ze.
Met de by-pass kraan dicht houdt de ketel nog aardig lang zijn druk vast. Dik in orde lijkt mij zo.
pic


Dan wordt de buitenketel van details voorzien, waaronder haar naam: 'Mayflower'.
pic


Kijk dat pronkt mooi zo.
pic


De buitenketel zit nu om de binnenketel heen.
pic


En dan komt de ketel nu wel op het chassis, morgen mee verder. Dit was een hoop werk bij elkaar.
pic




De rookkast wordt afgewerkt. De oververhitter pijpen zijn nu aangesloten op de cilinders.
pic


Lontjes op maat geknipt en in de brander geplaatst.
pic


En de brander vervolgens in de vuurkist.
pic


Het machinistenhuis en voorloop draaistrel zijn aan de beurt.
pic


Ik begin met het draaistel. Dat is het makkelijkste klusje.
pic


Ik besluit ook maar de ketel voetplaten er maar op te zetten, de handleiding rept er niet meer over..
pic


Nadat ik de isolatie op de afdicht plaat van de rookkast heb geplakt kan het geheel dichtgemaakt worden.
pic


Dan zijn de houders voor de handrail aan de beurt, priegelwerkje... 12x.
pic


En dan kan de handrail er van vorenaf doorheen geschoven. De rookkastdeur zit er aan vast.
pic


De zijpanelen zijn afgewerkt en het machinistenhuis kan in elkaar gezet worden.
pic


Tadaa, mooi he?! Ziet er indrukwekkend uit qua uitrustung.
pic


Tot slot het voorloopdraaistel onder de loc...
pic


En ze is af. Voor het eerst staat ze op rails.
Het was een mooie bouw. Ik had lekker veel vrije tijd en de bouw liep voorspoedig.
Ik heb er echt van genoten. En nu geniet ik van het aanblik van deze prachtloc.
pic










04/2021