Ik heb een splinternieuwe Spoor-1 live steam loc gekocht.
Een Prachtige B1, op Spoor1 (1/32, 45mm)
Het is een bouwpakket en dit is een weergave van de bouw.
Daar gaat ie dan:
=[ Op de foto's klikken maakt ze groot ]=
Het komt in een doos, een grote blauwe doos.
Hier kan je zien welke versie ik heb gekozen. De mooie appelgroene 1306.
Het is nummer 73 uit een oplage van 200. Er zijn er dus niet zo veel van.
De kleine zakjes met schroefjes, boutjes, ringetjes e.d. liggen allemaal overzichtelijk op soort en maat gesorteerd. Het groene blad is bedoeld om de tussentijdse bouwdelen op te leggen.
Bouwen gebeurt op het andere bureau, ze staan tegenover elkaar.
Per bouwstap verzamel ik de opgegeven montage delen in het bakje, en draai mij dan om naar het montagebureau.
Als heel klein beginnetje heb ik Stap 1, de bufferbalk, gemonteerd.
Op aanraden van een ervaren bouwer zal ik hierna eerst de tender gaan opbouwen. Zo kan je een goed gevoel van het pakket krijgen en zelfverzekerder met de loc aan de slag.
Het begin van de tender, het onderstel is afgeveerd, leuk detail.
Sommige onderdeeltjes zijn heel klein.
Het front van de tender.
En de gedetaileerde achterkant, het eerste stukje groen.
Dit is de waterpomp die in de tender komt. Erg leuk om deze technische delen in elkaar te zetten.
De kit, binnen- en buitenkant, om de watertank gegarandeerd waterdicht te maken is nu droog...
...dus kan de waterpomp er in gemonteerd, en het geheel in de tender geplaatst.
Tijd voor de zijwanden. Nu krijgt het pas echt goed vorm.
Nog meer van die mooie handrails. Ik moet ze zorgvuldig uitmeten en op maat knippen.
Een dotje lijm (KristalKlear) houdt ze keurig op hun plek.
De brandstoftank, voorzien vaan kraan en glimmende dop, is bij deze tender uitneembaar en laat zich gemakkelijk in de tender plaatsen.
En dan is de tender af. Wat een plaatje.
Heel mooi, en ik heb goed zin om aan de loc te beginnen. Dat zal later in deze week zijn.
Hier zie je de nieuwe tender naast de oude van de Schools loc.
Hmmmm....ok. Dus ik dacht dat de volgende stap het monteren van de lantaarns was. Maar dat blijkt niet zo te zijn.
De assemblage van de tender is het einde van de handleiding. De lantaarns staan vermeld als optie onderdeel.
Nou wil het geval dat die lantaarns vanaf de achter zijde op de houders geschroefd moeten worden, en die houders zitten al aan de binnenkant van de tender geschroefd.
Dit betekent dat als ik nu de lantaarns er op wil hebben, ik de tender weeer moet demonteren, inclusief de gekitte watertank.
Nergens wordt hier over gesproken in de handleiding, ook niet bij het deel waar de lantaarn houders op de loc gaan....
Ik ben niet voor 1 gat te vangen, en haal de 2-componenten lijm tevoorschijn, en in 3 tellen zitten de lantaarns op hun plek.
Ik ben in ieder geval nu, wat dit betreft, wel voorbereid voor bij de bouw van de loc.
Ik ga nu verder met de loc. De cilinders zijn het eerst aan de beurt om in elkaar gezet te worden.
Hier zie je de twee zuigers met de zuigerveren er al omheen.
In de cilinders, met de achterkanten er op.
En zo zijn de cilinders compleet dicht en met kruishoofden en leibanen.
En dan kan aan het frame van de loc worden begonnen. In het midden van het frame zie je stukje van wat straks de waterpomp moet worden.
En zo zitten de cilinders op hun plek.
Weer ligt er een spannende bouwstap klaar. Ik mag verder met de cilinder inrichting.
Mooi he?! Het vordert al lekker.
Dit zijn de zuigerschuiven, de bovenste is reeds voorzien van de 6 zuigerveren.
De hele assemblage op het chassis gemonteerd. Mooi om te zien.
Het vat aan de voorzijde is voor de stoomolie t.b.v. de smering van de cilinders.
Als volgende ligt het drijfwerk klaar om gemonteerd te worden.
Maar dan moeten eerst...
De wielen op het chassis.
Ook deze worden, net als bij de tender, netjes afgeveerd.
En dan staat ze op de wielen.
De waterpomp aan de binnenkant van het chassis is aangesloten op de voorste drijfas.
En zo zit het eerste deel van het drijfwerk er op. Het wordt steeds meer locomotief zo.
Het tweede deel van het drijfwerk. Een hoop kleine onderdeeltjes.
Echt hele kleine onderdeeltjes...kijk maar eens naar die ringetjes om de boutjes heen.
De schaarblokken zijn af. Wat een priegel klusje.
Maar hiena ging het monteren sneller. Links is het drijfewerk af.
En niet veel later rechts ook.
Hier zijn de complete leidingen van de waterpomp reeds geinstaleerd.
Wat zou dit hoopje onderdelen worden?...
De ganghandel. Weer een mooi bedienings element.
Het machinistenhuis wordt steeds meer ingericht.
Te zien zijn, de ganghandel, en rechts de by-pass Valve.
Onderin de watertoever en water retour aansluiting.
Nu voorzien van de nodige afwerkings onderdelen.
Het blijkt dat deze meenemer van de ganghandel door kan slippen op de as. Net niet genoeg grip, hoe vast ik hem ook draai.
Dus heb ik hem los gehaald, en een merk tekentje gezet waar de inbus moet komen.
De as iets uitgeboord, zodat de inbus daar grip in krijgt.
En zo zit het weer in elkaar, zie je hoe de inbus nu iets dieper komt dan voorheen. het zit als een huis nu.
Volgens het boek moet ik nu de voetplaten van de ketel opbouwen, maar nog neit monteren.
Mooi al die afwerkingsonderdelen...
Ook de bufferbalk is nu voorzien van wat meer details.
De volgende stap is een grote, het opbouwen van de ketel met al zijn appendages.
Je kan het waarschijnlijk alleen zien als je de foto vergroot, maar elk vakje van het doosje heeft een of meer onderdelen er in.
De grote delen van de ketel, oververhitter pijpen, blower- en regelateurkraan, buitenketel en binnenketel.
Mooi stukje werk die ketel, veel ingewikkelder dan de 'Schools' ketel.
Je kan aan deze onderdeeltjes al zien dat dit een hele leuke bouwstap gaat worden.
In voorbereiding snij ik volgens een sjabloon alvast de stukken keramische isolatie mat uit, voor de vuurkist.
Kijk, zo komt dat dan daar in.
De vuurkist aan de ketel gezet, ook met de kleine stukjes isolatie er bovenop.
Heel wat zorgvuldig gepiel later...en het begint er al leuk uit te zien.
En dan is de inrichting van het machinstenhuis af. Wauw, wat is dat mooi.
De ketel staat tijdelijk op het chassis. Voor de druktest om te kijken of er lekkages zijn.
De by-pass kraan wordt aangesloten op een luchtbron (gemodificeerde fietspomp)en dan wordt de ketel op druk gepompt.
Deze test is om te zien of er lekkages zijn, maar ook om te zien of de veiligheidsventielen afgaan, en dat doen ze.
Met de by-pass kraan dicht houdt de ketel nog aardig lang zijn druk vast. Dik in orde lijkt mij zo.
Dan wordt de buitenketel van details voorzien, waaronder haar naam: 'Mayflower'.
Kijk dat pronkt mooi zo.
De buitenketel zit nu om de binnenketel heen.
En dan komt de ketel nu wel op het chassis, morgen mee verder. Dit was een hoop werk bij elkaar.
De rookkast wordt afgewerkt. De oververhitter pijpen zijn nu aangesloten op de cilinders.
Lontjes op maat geknipt en in de brander geplaatst.
En de brander vervolgens in de vuurkist.
Het machinistenhuis en voorloop draaistrel zijn aan de beurt.
Ik begin met het draaistel. Dat is het makkelijkste klusje.
Ik besluit ook maar de ketel voetplaten er maar op te zetten, de handleiding rept er niet meer over..
Nadat ik de isolatie op de afdicht plaat van de rookkast heb geplakt kan het geheel dichtgemaakt worden.
Dan zijn de houders voor de handrail aan de beurt, priegelwerkje... 12x.
En dan kan de handrail er van vorenaf doorheen geschoven. De rookkastdeur zit er aan vast.
De zijpanelen zijn afgewerkt en het machinistenhuis kan in elkaar gezet worden.
Tadaa, mooi he?! Ziet er indrukwekkend uit qua uitrustung.
Tot slot het voorloopdraaistel onder de loc...
En ze is af. Voor het eerst staat ze op rails.
Het was een mooie bouw. Ik had lekker veel vrije tijd en de bouw liep voorspoedig.
Ik heb er echt van genoten. En nu geniet ik van het aanblik van deze prachtloc.
|