Aster Thompson B1 'Mayflower" 1306, Live steam loc.





Rijden op de nieuwe buitenbaan....en daarna.


Vandaag heb ik afgesproken met een treinenvriend om de 'Mayflower' op te stoken op de tuinbaan. De loc liep heel mooi en het was een genot om haar voor het eerst te zien rijden.



Gaat echt lekker zo.



Totdat ze plots vrij snel afremde en tot stilstand kwam. De veiligheidsventielen blazen na een paar tellen af, druk genoeg dus. Het stuk spoor is recht en vlak. De blower zet ik open en de regulateur ook iets verder... ik geef haar een kleine handmatige motivatie tot rijden, maar niks. Ze glijdt over het spoor, rolt niet. Er loopt iets stroef en ik kan het in de tuin niet bepalen. Dan maar de brandstofkraan dicht, blower dicht. Vuur gedoofd, dan de Blow-Down open en afkoelen maar. Toen ze genoeg was afgekoeld heb ik haar mee naar de werkplaats genomen.


Door aan weerszijden de drijfstang naar de wielen los te maken kan ik met de hand per kant voelen wat de zuiger/cilinders doen. Links doet het prima, glijdt soepel heen en weer. Rechts daarintegen zit muur vast.


Ik heb de weg vrij gemnaakt om de zuiger uit de cilinder te krijgen. Daar moet even naar gekeken worden.
pic


De zuiger is er met enige moeite voorzichtig uit getikt.
pic


Buiten wat lichte sporen zie ik niks alarmerends aan de zuiger of cilinder.
pic


Ik heb al contact gehad met de importeur en die stond direct voor mij klaar. Binnenkort even een nieuwe zuiger halen. De loc gaat mee zodat er ook naar de cilinder gekeken kan worden. Tot die tijd ligt ze er zo bij. pic


Mocht je denken, net als mijn eerste ingeving was, dat het een gebrek aan smering was... dit kwam uit het oliepotje na de rit. Een restant stoomolie vermengd met water. Het is duidelijk dat de displacement heeft plaatsgevonden en er smering was.






05/2021