0001 (33K)
Dit is hoe de bediening van Hanulveen er uit zag in het begin.
Een Fleischmann Twin Center (6802) met een Fleischmann voeding (6811).
De wissel zijn handmatig bediend.



28-04-2012
0002 (41K)
Eind april 2012 gaan de meeste wissel elektrisch...



28-04-2012
0003 (32K)
Om de wissels te bedienen heb ik een analoge bedieningstafel gemaakt, waar ook de Twin Center in verwerkt zit.

29-04-2012
0004 (47K)
Echter begint rond de zelfde tijd de Twin Center kuren te krijgen. De onderste twee rijen knopjes doen het vaak pas na harder drukken. Dit maakt het invoeren van locnummers toch lastig, en het blijkt nogal eens tot problemen te leiden op het spoor.

29-04-2012
0005 (41K)
Research op het forum leert dat de knopjes gedemonteerd moeten worden en gereinigd, en in het ergste geval vervangen.
Omdat ik de Twin Center die investering niet waard acht besluit ik te kijken naar voor een andere centrale.

02-05-2012
0006 (33K)
Ik heb gekeken naar de 'Intellibox 2' en de 'ESU ECoS 2'. waarbij de keuze uiteindelijk op de ECoS is gevallen. Deze centrale is o.a. grafisch een stuk mooier met z'n kleuren touchscreen.
Ik heb hem nieuw gekocht voor 575,- euro.


02-05-2012
0008 (33K)
Ik heb al mijn treinen op de foto gezet...
En het formaat en type aangepast naar de eisen benodigd voor de centrale...
Vervolgens met de laptop ge-upload naar de ECoS...


02-05-2012
0007 (41K)
En dan na een hoop invoer werk zijn mijn eigen treinen zichtbaar bij de rijregelaar.
Bij elke opgeroepen trein komt de afbeelding ervan erboven te staan.
Ook de exclusieve treinen zoals de LOCON 210, en de RandstadRail.

03-05-2012
0010 (41K)
Nu ik wat verder ben ik mijn ontdekkingtocht door de ECoS heb ik dit gedaan...
Ik heb inmiddels mijn sporenplan ingevoerd, en zou hiervandaan mijn wissels kunnen bedienen.
Maar dan moeten die wel eerst digitaal gemaakt worden.

05-05-2012
0009 (49K)
De Twin Center is verkocht voor 150,- euro. Ik heb netjes z'n knopjes euvel vermeld in de advertentie hoor.
De Fleischmann voeding houd ik zelf, om de accessoires op de baan van stroom te voorzien.

05-05-2012
0011 (53K)
Wederom ben ik naar de winkel getogen, en 4 Digirails wisseldecoders gekocht. De DR4018. Dit zijn 16 kanaals (8-wissels) decoders. Ik heb 27 wissels in het spoorplan, dus houd ik 5 aansluitingen over voor seinen. Het ombouwen van analoog naar digitaal is hier in volle gang.

05-05-2012
0012 (41K)
5-mei ziet het er zo uit. De aanwezige wissels zijn aangesloten. Helaas is mijn voedingsdraad op, dus de derde en vierde decoder zijn nog niet werkzaam. Dat komt van de week.
Als ik al mijn wissels elektrisch heb zitten de eerste 3 decoders vol, plus een deel van de vierde.

05-05-2012
0013 (29K)
Het oude paneel is helemaal ontmanteld.

06-05-2012
0014 (49K)
De derde decoder is nu ook voorzien van z'n signaaldraad. Nu werken alle aanwezige elektrische wissels weer.

06-05-2012
0015 (28K)
Wat trouwens ook erg handig is aan de ECoS is dat je het huidig en maximum stroomverbruik kan aflezen. De booster staat begrensd op 4000mA, lekker krachtig dus.
Ook het voltage op de rails, en booster temperatuur worden vermeld.
Extra aangesloten booster worden hier ook weergegeven en gemonitord.

06-05-2012
0016 (40K)
Het programmeren van de decoders is nu ook erg eenvoudig. Dat kan middels dit scherm, maar het is mogelijk om de ECoS automatisch de decoder te laten lezen.
Wat ook kan is 'live' POM programmeren, al rijdende op het hoofdspoor, erg handig voor bijvoorbeeld snelheidsbegrenzing. Je ziet het resultaat dan direct tijdens het rijden.

05-06-2012
0017 (31K)
Ik heb twee seinen gekocht. Een dwergsein en een hoofdsein. Deze seinen komen bij wissels te staan, en zullen aangeven of het wissel vanaf het betrefende spoor bereden kan worden.

05-06-2012
0018 (64K)
Echter dient voor de aansturing wel het aantal decoders verdubbeld te worden. De aansluiting daarvan is nog in volle gang.

05-06-2012
0019 (50K)
Dit is de achterzijde...iets minder netjes..en daar komen nog veel meer draadjes bij.

05-06-2012
0020 (34K)
En dan heb ik even tijd gemaakt om de volgende schakeling uit te werken.

05-06-2012
0021 (42K)
Het is het relaisblok voor de speciale schakeling van het RandstadRail sein. Wat die schakeling inhoud word in het filmpje hieronder op de volgende regel uitgelegd.

Okee...*zucht*
Ik had alles uitgedacht, ontworpen, gekocht en gebouwd. en dan werkt het niet. Niet echt motiverend maar ja, dat risico loop je nou eenmaal als je zelf dingen verzint.
Wat is nou het geval?! De seinschakeling zoals hiervoor werkt niet met de NSParts seinen. Niets ten nadele van die seinen, maar die hebben een gezamelijke (-), terwijl de DR4018 juist op de (-) schakelt. Ik heb dus seinen nodig met een gezamelijke (+).
De NSParts seinen zijn inmiddels weer verkocht, en ik heb nieuwe seinen besteld bij Shapeways. Dit zijn 3D geprinte seinen. Ik heb 24 hoofdseinen en 6 dwergseinen besteld. Deze moet ik zelf afbouwen naar werkende seinen. Hiervoor heb ik ook de benodigde LED's (0406), weerstanden en verf besteld bij Conrad. Ook heb ik het bijna magische goedje 'Kristal Klear' gekocht voor de montage en afwerking van de seinen.
Dat word weer lekker knutselen binnenkort. Werk zat zo.

Met losse Led's in de test opstelling is te zien dat mijn geesteskind nu wel werkt.

25-06-2012
0023 (45K)
De seinen zijn aangekomen. Prachtig. Laat je niet misleiden door de kromme trapjes, deze zijn zeer flexibel en komen vanzelf recht als je het sein rechtop zet. Verbazend mooi dat 3D geprinte spul, zeer fijn met heel veel detail. En niet duur ook.

28-06-2012
0024 (64K)
Via R&J heb ik de laatste 10 benodigde wisselaandrijvingen bemachtigd. Als deze straks zijn verwerkt op de baan dan zijn alle wissels gedigitaliseerd.
Nu nog op zoek naar wat meer vrije tijd...binnenkort vakantie dus dat komt wel goed.

30-06-2012
0025 (27K)
De fronten van de seinen zijn zwart gemaakt. Hierna kunnen de Led's ingebouwd gaan worden. Daarna word de rest van het sein geverfd. De draden worden dan ook mee geverfd.

01-07-2012
0026 (57K)
Ik kan mezelf aardig bezig houden de laatste tijd, spulletjes zat. Zo heb ik vandaag een aantal wissels gedigitaliseerd, waaronder de driewegwissel van het museumterrein.

17-07-2012
0027 (50K)
Een kleine aanpassing op het relaisbord voor de seinen. Er zijn gelijkrichers op geplaatst omdat de relais niet goed werken met wisselstroom.

06-10-2012
0028 (35K)
Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. De eerstge drie seinen staan op de baan. Ze werken volledig naar mijn wens via het relaisbord, en daar ben ik erg blij mee.