Oude Lima CIWL stam opwaarderen,. Ik heb nog uit mijn vroege jeugd een 'Wagon Lits stam van Lima. Ik heb besloten deze op te waarderen omdat ik hem wil inzetten achter mijn BR050 stoomloc. De stam bestaat uit een bagagewagen, restauratierijtuig en nog 2 identieke rijtuigen. Hieronder zie je ze staan. Eronder staat wat de plannen ermee zijn. De tekst in het groen is reeds uitgevoerd. ![]() Bagagewagen: Ramen in conducteurskast maken met KristalKlear. Metalen assen/wielen plaatsen. Symoba kortkoppelingen plaatsen. Metalen handgrepen plaatsen. ![]() Rijtuig: Ramenlijsten koper/goud kleurig maken. WC raampjes blinderen. Metalen assen/wielen plaatsen. Interieurverlichting inbouwen. Reizigers plaatsen. Symoba kortkoppelingen plaatsen. Metalen handgrepen plaatsen. ![]() Rijtuig: Ramenlijsten koper/goud kleurig maken. WC raampjes blinderen. Metalen assen/wielen plaatsen. Interieurverlichting inbouwen. Reizigers plaatsen. Symoba kortkoppelingen plaatsen. Metalen handgrepen plaatsen. ![]() Restauratierijtuig: Ramenlijsten koper/goud kleurig maken. WC raampjes blinderen. Metalen assen/wielen plaatsen. Interieurverlichting inbouwen. Tafeltjes plaatsen. Tafel lampjes inbouwen. Reizigers plaatsen. Symoba kortkoppelingen plaatsen. Metalen handgrepen plaatsen. En dan nu, de WAT en HOE .... ![]() Ik ben begonnen met alle raamlijsten op de 3 rijtuigen koper/goud kleurig te verfen. Dit heb ik ook op foto's gezien en het geeft de rijtuigen een veel luxere uitstraling. De bagegewagen krijgt dit niet. ![]() Dan worden de WC's geblindeerd. Een stukje wit achter het glas volstaat. Ze zitten maar aan 1 zijde van het rijtuig. Aan de andere zijde horen de ovale rampjes bij de doorloop. ![]() Dan met een beetje knip- en plakwerk komen er tafels in het restauratie rijtuig. En dan ook gelijk wat reizigers. ![]() Vervolgens krijgt elk tafeltje een gezellig lampje. Dat is nog best een gepiel om ze enigzins fatsoenlijk er in te krijgen. ![]() Maar uiteindelijk ziet het er toch leuk uit (vind ik). ![]() En dan met het dak er op. Niet gek. Het ontbreekt nog aan metalen wielen/assen, dus dit wordt later afgemaakt. ![]() Dan is de bagagewagen aan de beurt. Daarvan wil ik van deze open gaten ramen maken... ![]() ...en Kristal Klear is daar prima voor geschikt. Dat witte droogt transparant op. en dan kan ik de ruwe randjes afwerken. En dan nu wachten... ![]() Ik wil de bakken straks lekker kort op elkaar hebben, daarvoor heb ik Symoba kortkoppelingen besteld. ![]() En dan moet ik dat hier onder zien te bouwen. Sowieso moeten dan de draaistellen aangepast worden. ==================================================== ![]() Nu een dag later en de ramen beginnen al doorzichtig te worden. ![]() Dan heb ik het volgende werkje om te doen. Het op maat knippen van handrails voor aan de rijtuigen. ![]() Dat maakt het ook net wat gedetialeerder. ==================================================== ![]() De metalen assen zijn binnen. De passing is goed in de draaistellen. Het linker draaistel is reeds voorzien, de rechter heeft nog de kunststof assen. ![]() De Symoba kortkoppelingen. Het vierkante deel lijm je op het rijtuig... En op het vertikale staafje stel je straks de NEM-schacht af op de juiste hoogte. ![]() Zo passen ze op de rijtuigen. nu heb ik de juiste afstand vanaf de bufferbalk bepaald. Door de rijtuigen ook 'in een bocht' te leggen weet ik dat ze zo niet overbufferen. (de koppelingen zitten even ondersteboven voor deze test) ![]() Nu zijn ze gelijmd, met 2-componenten lijm. En ik mag weer wachten tot het droog is... ==================================================== ![]() Intussen zijn de Kristal Klear ramen wel mooi transparant opgedroogd. ![]() De draaistellen worden aangepast om ze passend te krijgen met de kortkoppelingen. Boven de orignele staat, en onder de aangepaste versie ![]() En dan zit het zo onder de rijtuigen. Past prima zo, ook in de bochten, dan beweegt de koppeling gewoon mee met het draaistel. ![]() Achter een loc om zeker te zijn van de juiste hoogte van de koppeling. ![]() De stam is echt mooi kortgekoppeld op elkaar. Ik ben heel blij met dit resultaat. De ruimte tussen de buffers komt door speling op het mechanisem, en is hoogtuit 2mm. ![]() De rijtuigen worden van verlichting voorzien, daartoe maak ik koperen contactstrips op de draaistellen. Dit heb ik vaker gemaakt onder rijtuigen. Het is erg stevig en heeft een goed contact. ![]() De rijtuigen worden opengeschroefd en de bevestigingspunten worden uit het dak verwijderd en het geheel wordt glad geschuurd om ruimte te maken voor de LED strips. Het dak wordt straks met Kristal Klear op een aantal punten weer dichtgelijmd als alles klaar is. De rode pijlen geven aan waar de bevestigingen zijn verwijderd. ![]() De LED strips worden geplaatst, en ook komen er reizigers in de banken. De draden komen straks door de openingen van de bevestigingsschroeven die niet meer gebruikt worden. ![]() De draden zijn op de contactstrips gesoldeerd, de reizigers zitten vast aan de banken. En dan ziet het er zo uit. Dit is het restauratie rijtuig, met de tafellampjes. ![]() Dit rijtuig is mooi verlicht met de LED strip. De reizigers zitten er knap bij. ![]() En ook dit rijtuig heel mooi geworden vind ik. ![]() Al met al is dit oude Lima stammetje best nog wel leuk geworden zo. Ik heb in ieder geval wel plezier gehad aan het werk. |