De koppeling van de BR189 aanpassen.. De Piko BR189 kent geen kortkoppelsysteem, daardoor kom je door het gebruik van dergelijke koppelingen in de knoei. De trein over-buffert in de bogen, en dan heb je kans op schade, een zekerheid is dat het spul ontspoort. Ik ben zelf een vervent gebruiker van de Roco universeel koppeling, dit is een hele sterke en betrouwbare koppeling, en die zou ik ook graag op deze loc zien, echter is dit ook een kortkoppeling en dat gaat niet zomaar goed op de loc. Hieronder word beschreven hoe je Koppeling van de Piko BR189 kunt aanpassen, zodat je de gewenste Kortkoppeling soorten kunt gebruiken. Het euvel in beeld, dit gebeurt na het inrijden van een boog. ![]() Om de ombouw volgens deze omschrijving uit te voeren heb je de volgende onderdelen nodig; * kleine kruisschroevendraaier. * Mesje. * Sterke lijm, bijvoorbeeld secondenlijm. 1.1 Leg de loc voorzichtig op z'n dak. En verwijder de twee kleine schroeven hieronder aangegeven door de gele pijlen. ![]() 1.2 Til de baanschuiver van het onderstel, en leg deze terzijde. Let op de schroefjes. 1.3 Verwijder de NEM-schacht van het onderstel. ![]() 1.4 Verwijder de aanwezige koppeling uit de schacht. 1.5 Snij met een mesje de klemnokjes van de gewenste koppeling af zoals hieronder aangegeven. (dit vergroot het raakvlak voor de lijm). ![]() 1.6 Breng de lijm rondom aan op de poten van de koppeling. 1.7 Plaats de koppeling in de NEM-schacht, waarbij hij 4mm minder diep gaat als dat het hoort. ![]() NOOT: Geef de lijm voldoende tijd om te drogen. 1.8 Breng de NEM-schacht met koppeling en de baanschuiver weer aan onder de loc, en schroef deze vast. De koppeling is nu aangepast, en je kan met je favoriete koppeling rijden. De ontstane opening tussen de buffers van de loc en wagens in acceptabel. ![]() En in de bogen geeft het geen problemen meer. ![]() |
![]() Disclaimer: De bovenstaande ombouwbeschrijving is geschreven door Hanulveen.nl, deze vertegenwoordigt in geen zin de wijze van inbouwen aanbevolen door de fabrikant. Hanulveen.nl kan en zal geen aansprakelijkheid erkennen in geval van schade, het zij direct of indirect, danwel aan derden, door het ombouwen volgens bovenstaande ombouwbeschrijving. ![]() |