Het hout voor de baan is besteld.
Nu nog even wachten tot het er is, en ik tijd heb om het op te halen...
Vanochtend vroeg het bestelde hout opgehaald met een Boedelbak.
En de postbode kwam de beugels en schroeven brengen.
Natuurlijk moet de eerste paal geslagen, en de tweede ook. Ik wil even een proef sectie maken.
Dan zaag ik een paar planken op maat...
En dan heb ik deze proto-type 'module' staan. De liggers zijn ter indicatie en liggen er nog los bovenop. Als ik weer tijd heb worden de palen en draagplanken nagemeten en definitief vastgezet. Zo wil ik er nog verkanting in verwerken, dat is hier nog niet gedaan.
De bomen worden gerooid door de hovenier. Dat geeft een hoop ruimte, en licht.
En dan is de tuin nogal kaal. Achterin ontbreken de bomen. Links onderin op de foto zie je waar ik begonnen ben aan de baan. Van het weekend ga ik er weer mee verder.
Vandaag ga ik weer lekker aan de gang met de buitenbaan. Allereerst heb ik de tweede paal van de vorige keer weer uit de grond getrokken en gedraaid, hij stond niet helemaal goed.
Dat uit de grond trekken ging niet zomaar, ik heb hem met een hydraulische autokrik moeten opdrukken.
De derde paal komt precies op de grens van twee tegels. Beetje jammer maar het is niet anders.
De vierde paal staat.
De dragers zitten nu tot en met de vierde paal. De liggers zijn weer los geplaatst voor het idee. ik had nog wel verder willen gaan maar dat hardhout vreet mijn boren op, Tot ik nieuwe boren heb kan ik niet verder.
Aan dit nieuwe uitzicht kan ik wel wennen hoor.
Als je goed kijkt zie je ook dat ik de verkanting van de baan ook niet vergeten ben.
De nieuwe hardhoutboren zijn besteld.
Voordat ik naar het werk moest heb ik een reuze passer, of radius-lat genaakt. Op mijn foto statief zit de boutbevestiging van de camera, daarop heb ik een beugel geschroefd, met daaraan de 240cm lange lat.
Aan het uiteinde van de lat heb ik alle voor mij relevante maten afgemeten. Zo kan ik heel nauwkeurig de radius van de plankjes en baan controleren, en straks ook de flexrails in een mooie boog leggen.
Over flexrails gesproken, vandaag zijn twee van de vier dozen reeds gearriveerd. Heel mooi spul hoor. Ik heb zoveel zin om het te leggen...
En als ik dan de plankjes met de rails combineer krijg je dit. Genoeg vrije ruimte tussen de sporen. Ik heb nog tijd en ruimte om met de radiussen te experimenteren. Dus uiteindelijk zou het best een centimetertje meer of minder zijn.
De plankjes worden in ieder geval op de 2250mm radius aangelegd.
Het is een paar dagen aan het regenen geweest, niet lekker om buiten bezig te zijn. Nu het tussendoor even droog is ben ik snel naar buiten getogen.
Ik heb de liggers definitief vast gezet. Dit deel staat als een huis.
Uiteraard kon ik het niet laten om even wat rails neer te leggen voor het gezicht.
Het is een hoop werk qua bouwen, maar het is zeker de moeite waard vind ik.
Dit is toch wel erg mooi hoor.
De afgelopen paar dagen regent het gedurende de hele dag. Vandaag regent het af en toe niet. Tussen de buien door begin ik met werk aan de brug. Rechts heb ik ook snel mijn zaag afgedekt tegen de spontane plensbui.
Zo. De brug is af. Zie je'm? Ik ook niet.
Nu wel. Hij is er eenvoudig tussenuit te tillen.
Nog een paaltje slaan. Er is iemand die behoorlijk onder de indruk is van mijn kuilengraverij.
En zo zit dan ook de sectie na de brug in elkaar. Schiet lekker op zo.
En hier dan weer met de brug er tussenuit.
Ik ben best trots op de voortgang zo.
Even lekker warm en droog binnen zittten en daar heb ik deze muur aan Peco Flexrails eens beetgepakt.
Ik heb de aangegeven plekken voor schroefjes doorboord, dat scheelt straks zoeken bij het leggen.
Als er een gaatje of wat teveel in zit vind ik dan niet erg. Het zijn maar kleine gaatjes.
Dit is de helft van de bestelling, de rest wordt nog nageleverd. Dit is 1 ovaal enkelspoor.
Op een brug horen spanten. Dat was het laatste klusje van vandaag.
Vanochtend gelijk weer even naar mijn creatie gekeken.
De brug gaat na een natte nacht nog net zo soepel als gisteren. En het blijft mooi om te zien vind ik.
Vandaag heb ik meters gemaakt, letterlijk. 2 complete secties erbij. Ook het eerste echte rechte deel staat nu.
Het is echt wel een flink stuk erbij nu hoor.
En de grootste uitdaging is om alles waterpas te houden.
De planken blijken ook niet altijd zuiver recht te zijn...
Even een foto vanaf de zolder. Morgen zou ik best al eens in de bocht naar achteren kunnen zitten.... als het weer (en mijn rug) meewerkt.
Ik ben even aan het meten gegaan wat esthetisch het mooiste is m.b.t. de positie van de sporen.
Ik heb besloten 3,5cm vrij te houden vanaf de rand. Zo zijn de beide sporen het mooist verdeeld over de breedte van de plank.
In de boog heb ik even 2 raildelen vastgelgd in een handgebogen boog. Nu kan ik daadwerkelijk testen of mijn oude Dame hier doorheen kan.
De fabrieksopgave is 3000mm radius en mijn buitenspoor staat op 2320mm. Ik heb wel haar voorste trapjes breder gezet en dat scheelt al.
Ze rijdt er wel op, ook maar net. De trapjes zijn nu geen belemmering meer. Het is nu de wielsflens die bijna tegen de cilinderschroef aankomt. 't gaat net.
Wel loopt ze op sommige stukjes soepeler dan op andere. Blijkt dat de boog met de hand leggen niet geheel gelijkmatig is.
Een railbuiger is mij veel te duur die zijn een paar honderd euro, dus...
...ga ik een buigmal maken uit een plank. Deze past dan met de juiste radius precies tussen de sporen, en zo krijg ik een mooi gelijkmatige boog.
Nieuwe dag, nieuwe kansen. Ik heb mijn buigmallen af en getoog naar buiten.
Deze boog is (tussen de buien door) gelukt. Eens kijken hoe de "874 30" er nu doorheen gaat.
En zonder problemen hoor. Die stukken waar ze eerder zwaar liep zijn weg.
De brug heeft nu ook zijn buitenste baan.
En de boog na de brug is nu ook defintief voorzien van de buitenste boog.
Hier een platte kar met camera er op, het hele traject tot nu toe.
Ik kon het toch niet laten...ik heb die laatste twee meter van de reeks gebouwde baan ook maar van spoor voorzien, hier links op de foto.
En nu het rechte deel van spoor is voorzien heb ik even twee van mijn rijtuigen gekoppeld met schroefkoppeling. Ik ben benieuwd of buffer rijden gaat op de 2320mm radius.
Mooi gezicht hoor.
En het buffer aan buffer rijden met schroefkoppelingen levert geen problemen op. In dit geval ook mede dankzij de balgen.
Het uitzicht vanaf boven wordt steeds mooier.
De volgende sectie wordt gebouwd.
Ah ja, weer eens regen... Van boven kan je goed zien dat ik de sectie al af heb, en de volgende paal staat ook al. Nu wachten tot het weer droog wordt.
Ja, droog! Gelijk naar buiten, de tweede sectie wordt ook afgemaakt. Zelfs de rails worden doorgetrokken naar dat deel. De boog is ingezet.
Een derde sectie zat er niet in vandaag, mijn grote RVS schroeven zijn op. Helemaal links zie je wel de volgende paal al in de grond staan.
De nieuwe schroeven zijn aangekomen en ik kan weer verder. Het is heerlijk weer en om 9:30u stond ik al in de tuin. Weer een sectie af.
Ik besluit nu om aan de andere kant van de tuin verder te gaan met een rechte sectie van 2m.
De laatse ligger heb ik in het midden uitgemeten en tijdelijk vast gezet.
Met mijn radius lat kan ik zorgen dat alle andere liggers keurig in een rechte lijn komen te liggen.
En weer een sectie verder. Deze is 1,50m, dan komt er weer een paal en begint de boog.
Ik werk nu echt helemaal in de bosjes hahaha, dat gele touw zit naast de kliko vast aan de volgende paal die ook al in de grond staat.
Even een kijkje van boven...bijna rond.
De laatste paal staat in de grond. Een mijlpaaltje.
Het is nu bijna 17:00u, ik ben al ruim 7 uur bezig vandaag...effe pauze. Het gaat wel lekker hoor.
En ja hoor... heb ik de baan op 1 sectie na sluitend...gaat het regenen, en flink ook.
So close. Morgen verder.
Morgen verder?! Ken je mij, 20:15u, en het regent nu minder hard dus ik zet vandaag nog die laatste sectie er in. De baan is nu rond.
Wauw. Het staat er wel hoor. Morgen ga ik hopelijk alle liggers plaatsten. Dan is de onderbouw af. dan volgt het rails leggen.
De liggers zijn nu allemaal geplaatst. De onderbouw is voltooid.
Ik heb bij de beoogde opstookplaats een plank gemaakt voor de loc benodigdheden.
En dan nog een mooi overzicht van boven.
Ik heb toch nog tijd gevonden om mij bezig te houden met de rails. Keurig uitgemeten komen ze nu door de boog en het middelste rechte stukje op...
...en dan door de volgende boog in.
Als je goed naar de foto kijkt dan zie je wel waarom ik daar gestopt ben (hint : regen).
Nog een laatste deel in de boog, en dan hoeft alleen nog maar het rechte deel.
Dan is buitenring klaar om bereden te worden.
Nog 70cm en dan is de buitenste ring dicht...maar laat ik nou net die 70cm niet meer hebben.
De tweede helft van de rails staat in backorder.
Gelukkig heb ik nog wat losse Marklin delen en die komen qua profiel aardig overeen, een heel klein beetje hoogte verschil. Omdat ik dit op het rechte stuk heb uitgekiend voorzie ik daar geen problemen mee. Goed genoeg voor tijdelijk.
Nadat ik de baan heb geinspecteerd en schoongeveegd is het tijd om de '874 30' op te stoken. Er gaat toch echt gereden worden vandaag.
Het opstoken en de eerste rit op de baan. GoPro view.
Met het regenachtige weer van de laatste tijd ben ik maar weinig buiten bij de baan. Vandaag even een rondje er omheen gelopen om te kijken naar de staat, en daar viel mij op dat een aantal schroefjes die de rails vasthouden al aan het roesten zijn.
Gelukkig gaat het maar om een klein deel van het traject waar ik tijdelijk andere schroefjes (2.0x10mm) heb gebruikt.Snel vervangen maar voordat ze doorroesten.
Zo, die zijn vervangen door 3.0x16mm RVS, net als de rest van de baan. En zo is dat ook weer rechtgezet.
Dit gaat de prullenbak in.
Nu het lekker warm en droog is, voor het eerst sinds de bouw valt mij op dat er nogal een aantal plankjes zijn die niet recht blijven...
Sommigen trekken krom op de slechtst denkbare plekken, zoals in een boog bij een railovergang.
Ik denk dat er niks anders op zit dan ze te vervangen voor verse, en hopen dat die niet krom trekken. Ze hebben er gelukkig niet allemaal last van.
Vandaag heb ik tijd gevonden om weer naar de houthandel te rijden voor nieuwe planken. Ik heb ter plekke de minst gescheurde en rechtste planken uitgezocht.
En dan de zaag d'r in. allemaal plankjes van 30cm zagen. Zo gebeurd.
De komende tijd laat ik ze hier op tafel liggen... even kijken of er iets krom trekt, zonder dat ik het al op de baan monteer.
De plankjes hebben nu geruime tijd in de tuin gelegen. De meesten hebben toch ook weer enige vervorming er in zitten. Ik heb weer wat moed verzameld en besluit een paar plankjes van de baan te vervangen.
Op zich gaat dit klusje redelijk eenvoudig.
Maar wat wel opvalt is dat de rails doordat ze onder gebogen spanning staan toch hun eigen vorm beginnen aan te nemen. Ik bedoel dan dat het niet meer mooie bogen zijn, maar stukjes recht-krom-recht-krom... heel duidelijk te zien op de foto hierboven.
Omdat de boel nu toch weer overhoop gaat heb ik alsnog maar een Massoth railbuiger gekocht. Daar is het nu even op wachten.
Het is nu een paar weken later en de railbuiger is binnen. Dus ben ik naar buiten gegaan om met de rails te gaan werken.
Echter zie ik dat er meer planken, zelfs ook planken die ik al vervangen heb, krom zijn...
Voorlopig gooi ik de spreekwoordelijke handdoek in de ring. Ik doe effe niks meer aan de baan, totdat ik een fail-proof oplossing heb.
Bijna 3 maanden later...
Ok. Ik heb weer een beetje moed verzameld en denk weer aan de buitenbaan.
Buiten de kromme plankjes is mij ook een verzakking opgevallen. Omdat je vanuit de woonkamer op spoorhoogte kijkt kan je dat redelijk snel zien.
Ik heb daarvoor een kruislijnlaser gekocht, zodat ik de hele baan weer waterpas kan krijgen.
De laser staat op een statief en ik heb hem afgesteld op het midden van de plankjes, bij het nu hoogste deel van de baan. Zoals je hier ziet blijft hij netjes op de plankjes schijnen zo breed als hij is.
Echter als ik het statiefkop draai zie je dat de straal op gegeven mmoment boven de plankjes uitkomt. Daar is de baan dus verzakt.
Dat is aan weerszijden van de baan het geval, en dat komt waarschijnlijk omdat de palen daar in de aarde staan, waar de rest in zand staat.
De bedoeling is nu om de verzakte palen weer op te krikken naar de juiste hoogte.
Ok. Het is nu januari 2022.
Ik heb besloten de buitenbaan op te doeken. Alles bij elkaar (kromme plankjes, verzakking van palen, en rail perikelen) maken dat ik geen ontspanning vind ik deze baan. Het is een hoofdpijn dossier.
De onderstaande foto geeft de huidige status weer. Binnenkort wordt de rest afgebroken behalve het deel links waar de plankjes nog op liggen. Dat wil mijn vrouw houden voor plantjes e.d. alsmede ook de drie palen in de rechter perk.