Ombouwen Marklin motorpost naar DCC digitaal. De motorpost in deze presentatie is een Hamo exemplaar (8309) die wordt omgebouwd naar DCC digitaal. Om de ombouw volgens deze omschrijving uit te voeren heb je de volgende onderdelen nodig; * DCC decoder. (In het voorbeeld is een Lenz 'Standard +' gebruikt.) * ESU permanentmagneet 51962 voor op de motor. * Dun draad, +/- 30 cm. TIP: Zet je soldeerstation alvast aan, die heb je zometeen nodig. 1.1 Leg de trein voorzichtig op z'n dak, en draai de drie schroeven aan de onderkant los. 1.2 Zet de trein voorzichtig weer op z'n wielen, de schroeven vallen nu op tafel, leg deze veilig terzijde. 1.3 Houd de trein op de tafel door hem vast te houden aan een draaistel, en til de kap van de trein en leg de kap veilig terzijde. 1.4 Soldeer alle bedrading op de op de motor los. 1.5 Verwijder het beige dingetje tussen de polen van de motor. 1.6 Leg de trein nu voorzichtig ondersteboven, zodat deze op de motor rust. 1.7 Schoef het onderstel los met de hieronder aangegeven schroeven. 1.8 Til de draaistelafwerking er af, en leg deze even terzijde. 1.9 Til nu het frame van het draaistel af, en leg het terzijde. De motor blijft ondersteboven op tafel liggen. 2.0 Leg de veertjes van de koolborstels voorzichtig aan de kant zoals hieronder aangegeven. 2.1 Klop voorzichtig de koolborstels uit de motor, en leg deze veilig aan de kant. 2.2 Leg de motor nu op tafel op de tandwielzijde, en schroef de twee schroeven van het motorschild er uit. 2.3 Verwijder het motorschild en veldspoel. TIP: Op dit moment kan je makkelijk onderhoud plegen aan de motor. 2.4 Plaats de permanentmagneet. 2.5 Schroef het motorschild weer op de motor. 2.6 Plaats de koolborstels weer in de houders, LET OP de richting, zie afbeelding hieronder. 2.7 Leg de motor voorzichtig ondersteboven op de tafel. 2.8 Laat het frame over het wielstel heen zakken, zodat deze daarop komt te rusten. Het frame ligt nu ondersteboven op de ondersteboven motor. 2.9 Breng de draaistelafwerking weer aan (Eerst de achterkant in het draaistel zetten). 3.0 Schroef de twee schroeven van punt 1.7 weer vast. 3.1 Zet de trein weer op z'n wielen. 3.2 Soldeer nu alle draden van de centrale print op het frame af. 3.3 Aan de onderzijde van de print zitten twee weerstanden, deze laten we zitten. Ter illustratie is de print van de trein gehaald, dit is niet nodig bij ombouwen. 3.4 Plak nu de decoder in het frame. Zorg dat de oranje- en grijze decoderdraad makkelijk bij de motor kunnen komen. 3.5 Soldeer de rode decoderdraad aan de rode draad van het wielstel.Isoleer de uiteinden. 3.6 Soldeer de zwarte decoderdraad op de centrale print zoals hieronder aangegeven. 3.7 Soldeer de blauwe decoderdraad op de centrale print zoals aangegeven. 3.8 Soldeer de bruine draden van de trein op de centrale print zoals heronder aangegeven. Elk op een eigen weerstand. 3.9 Soldeer de grijze decoderdraad op de rechter motorpool. 4.0 Soldeer de oranje decoderdraad op de linker motopool. 4.1 Leg een nieuwe draad aan, vanaf de loze contactstrip op de kop van het frame, naar het (ruime) midden van het frame. Doe dit aan beide zijden van de trein. 4.2 Soldeer de witte decoderdraad, de grijze treindraad, en je nieuwe draad van de andere zijde aan elkaar. (isoleer de verbinding). 4.3 Soldeer de gele decoderdraad, de gele treindraad, en je nieuwe draad van de andere zijde aan elkaar. (isoleer de verbindingen. 4.4 Test nu de trein op werking. Zonder kap. Indien de trein niet naar behoren reageert/functioneert, controleer dan je stappen vanaf punt 1.5 en herstel waar nodig. Als de trein wel naar behoren werkt ga je door met het volgende punt. (Op de foto zitten de motor draden verkeerd om. Punt 3.9 en 4.0 zijn correct). Nu gaan we de front- en sluitseinen aanpassen voor digitaal gebruik. 4.5 Leg het chassis terzijde en pak de kap van de trein. 4.6 Houdt de kap voorzichtig ondersteboven. 4.7 Verwijder aan 1 kant van de kap het grijze afdek/cabine deel, dit doe je door met lichte druk het deel naar je toe te bewegen. 4.8 Verwijder voorzichtig het printplaatje, het zwarte afschermdeeltje, en de doorzichtige lichtgeleider uit de kap. 4.9 Doe aan de andere kant van de kap precies het zelfde. Je hebt nu los: 2 printjes, 2 zwarte deeltjes, en twee doorzichtige lichtgeleiders. 5.0 Leg de 2 zwarte deeltjes en twee doorzichtige lichtgeleiders veilig terzijde. 5.1 Verwijder de rode plakbandjes van de achterzijdes van de printplaatjes. Bewaar de plakbandjes. 5.2 Pas nu de printplaatjes aan naar onderstaande voorbeeld. LET OP! Ga zeer voorzichtig te werk, deze prints zijn zeer kwetsbaar. De rode verbindingen moeten verbroken worden. De Groene verbindingen moeten gemaakt worden. Neem je tijd en rust voor dit klusje. ![]() 5.3 Controleer je werk met een multimeter. Niet testen met de trein. Verzeker je ervan dat het werkt zoals hierboven aangegeven. Indien nodig herstellen. Pas als de prints kloppen doorgaan met het volgende punt. 5.4 plaats de plakbandjes weer terug op de achterzijde van de prints waarbij je zorgt dat de onderste rij blokjes vrij blijft. 5.5 Pak de kap er weer bij en houdt hem ondersteboven vast. 5.6 Schroef de koperenstrip uit het plafond door de twee schroeven er uit te draaien. LET OP: Hierbij komen de stroomafnemers op het dak los. Houdt deze met een vinger op de plaats. 5.7 Draai de schroeven weer in het dak, waar bij je zorgt dat de stroomafnemers ook goed vast komen te zitten. 5.8 Stel de kop printjes weer samen zoals hieronder afgebeeld. 5.9 Leg de print assemblage met het rode plakbandje op je wijsvinger, en laat de kap er voorzichtig op zakken. 6.0 Draai de kap nu 180 graden zodat de kop met de print naar de grond kijkt. 6.1 Breng het grijze interieur deel weer in de kop. Eerst met het puntje in de printplaat en vervolgens er in draaien, omgekeerd t.o.v. punt 4.7. 6.2 Herhaal vanaf punt 5.8 voor de andere zijde. 6.3 Pak het frame van de trein en zet deze op z'n wielen. 6.4 Laat nu voorzichtig de kap op het frame zakken. Zorg dat er geen draden klem zitten of buiten steken. LET OP: Controleer de richting van de kap in verband met de schroef gaten. 6.5 Draai de trein voorzichtig ondersteboven om de drie schroeven in te draaien. LET OP: Draai de schroeven niet te vast, VAST=VAST, de schroefkokers van de kap zijn heel teer. Gefeliciteerd, je Motorpost is nu omgebouwd. |
![]() Disclaimer: De bovenstaande ombouwbeschrijving is geschreven door Hanulveen.nl, deze vertegenwoordigt in geen zin de wijze van inbouwen aanbevolen door de fabrikant. Hanulveen.nl kan en zal geen aansprakelijkheid erkennen in geval van schade, het zij direct of indirect, danwel aan derden, door het ombouwen volgens bovenstaande ombouwbeschrijving. ![]() |