De Baanbouw.
Hier lees je alles over de opbouw van de tafels en de aanleg van het spoor.



1 | 2 | 3 | 4
(De foto's zijn klikbaar voor grotere exemplaren)
07-12-2014
051 En dit worden de pootjes voor de helling.

07-12-2014
052 In de helling is een gat geboord voor de draadeind. In de onderste laag is een kommetje gefreesd, hier valt het schroefdraad stabiel in en verschuift de helling niet.

07-12-2014
053 Het draadeindje door de plank.

07-12-2014
054 En de uiteindelijke bevestiging.

07-12-2014
055 Geleidelijk worden de stukjes steeds langer.

07-12-2014
056 En dan staat de helling. In lengte mooi op hellingsgraad afgesteld, en in dwarsrichting keurig waterpas.

07-12-2014
057 Na het aanleggen van voedingsdraden en de nodige terugmelddraden kan er op de helling getest worden.

07-12-2014
058 Mooie lengte zo, de helling is in totaal bijna 4 meter.

07-12-2014
059 De ene trein heeft meer trekkracht dan de ander, maar de Trix Koploper heeft verreweg de minste trekkracht. Daarom besluit ik de helling met deze trein te testen. Geduwd komt hij boven, zij het met wat protest.

07-12-2014
060 En getrokken komt ie ook boven. Mooi zo. Straks wordt dit ook weer spannend in de klimspiraal.

07-12-2014
061 Het eind van 'Blok 1' komt onder de helling uit waar hij nog niet op volle hoogte is. Dit was al zichtbaar in het plan. Er zal een voorziening getroffen moeten worden om de pantografen op te vangen.

07-12-2014
062 En aan het eind van de dag heb ik een plank onder de baan gemaakt en daar de doosjes van mijn treinen al opgeborgen.

21-12-2014
063
Ik ben vandaag bezig geweest met het verlengen van de helling naar de bovenbaan.

21-12-2014
064 Het verhogen van de bovenbaan doe ik uit voorzorg om wat meer ruimte marge te creeeren in het deel waar de Klimspiraal begint boven het schaduwstation.

21-12-2014
065 Dit zijn de eerste rails die zichbaar blijven op de baan. De draaischijf is al geplaatst in de tafel, de rest van de rails ligt er voor de maten.

21-12-2014
066 De helling ligt nog vlak omdat deze gelijmd is en moet drogen voordat hij opgehoogd kan worden.

21-12-2014
067 Hier zie je hoe de lange helling achterlangs doorloopt.

21-12-2014
068 Het uiteindelijke hoogteverschil tussen schaduwstation en bovenbaan is hier goed zichbaar. 14.1cm tussenruimte, 15.6cm totaal verschil in spoorhoogte.

23-12-2014
069 Het kostte mij een hele middag maar het laatste deel van de helling is compleet. Ook liggen de rails en zijn ze aangesloten op de betzetmelders. De bogen zijn radius 3 en 4, lekker ruim dus. Het wissel en de draaischijf worden later deze week aangesloten. De stootblokken zijn een tijdelijke beveiliging.

23-12-2014
070 Aan het eind van de helling begint het zichtbare deel van de baan, daarom moet dat nog netter worden afgewerkt. De blaauwe randjes van de geluidsdemping worden met de hand van ballast voorzien. De koploper kan in ieder geval boven komen, dus de hellingtest is geslaagd.

24-12-2014
071 Het wissel en de draaischijf zijn nu ook aangesloten.

24-12-2014
072 Een lampje in het huis laat zien dat de draaischijf klaar is voor gebruik. Misschien verwijder ik dat lampje op termijn, en plak ik een Ledje in het plafond.

24-12-2014
073 Dit is de bedieningsschakelaar van de draaischijf. Naar links of rechts duwen laat de schijf in de gewenste richting draaien.
Het is de bedoeling dat de draaischijf straks geautomatiseerd wordt. Daarom hangt de schakelaar straks verborgen.

24-12-2014
074 Voor wie nieuwsgierig is naar de onderzijde van de draaischijf, dit is 'm. Het plafond is uit de werkplaats gezaagd, en de verhoging van de uiteindelijke baan is goed zichtbaar.

30-12-2014
075 Vandaag is de baan weer met 60cm verlengd. De eerste overdekking van het schaduwstation is een feit. Een spannend moment.

30-12-2014
076 Het ziet er al erg gaaf uit vind ik zelf.

30-12-2014
077 Als ik wist dat ik op de foto zou komen had ik mijn haar gekamd hahaha, maar dit ben ik dus, de tijdelijke stootblokken aan het verwijderen om het spoor een stukje door te trekken.

30-12-2014
078 En voorlopig ligt het er zo bij. De sporen gaan nu werkelijk alle kanten op. Van de week wordt het allemaal aangesloten zoals het hoort, dit is enkel voor de maten neergelegd.

30-12-2014
079 Ik heb nu echt al een beetje twee lagen treinen.

30-12-2014
080 De 1600 is er voor de foto met de hand neergezet. Pas later zag ik dat de sluitseinen branden!! Best wel geluk gehad dat ie niet naar beneden is komen zetten dus, ik dacht dat het stroomloos zou zijn. Het binnenste spoor was dat wel trouwens.

30-12-2014
081 De benodigde powercable is binnen en dus kon ik eindelijk de tweede monitor aansluiten.

30-12-2014
082 Op het laptop scherm het locomotieven-overzicht en de rijwindows...

30-12-2014
083 ...en op het tweede scherm staat het baanoverzicht.

30-12-2014
084 De TV waarop straks de live beelden vanuit de trein op komen hangt ook al.

02-01-2015
085 Nadat ik alle 230V apparatuur en bedrading vast heb aangelegd, het ontbreken van de 'rommel' is duidelijk te zien op de foto, ben ik verder gegaan met de bovenbaan.

02-01-2015
086 Onder de baan heb ik de draden goed vast gezet zodat er geen eventuele problemen ontstaan met de onderlangs rijdende treinen.

02-01-2015
087 En weer is dit paneel weer een beetje voller.

02-01-2015
088 Helaas blijkt een wisselmotor spontaan defect. Jammer maar die zal er weer uit moeten.

04-01-2015
089 De defecte wisselmotor wordt vervangen. Het makkelijkste is om de draad mee te vervangen.

04-01-2015
090 Hij doet het weer :)
En de tijdelijke stootblokken zijn weer aangebracht als veiligheid.

05-01-2015
091 Omdat de helling in dit plan lager is dan waar een opgestoken pantograaf onderdoor kan moet ik een voorziening treffen om de Pantograaf op te vangen en onder de helling door te geleiden.

05-01-2015
092 Dat heb ik gedaan met een 4mm dikke ijzeren staaf. Deze heb ik in vorm gebogen en in de baan vastgezet.

05-01-2015
093 De Pantografen worden nu netjes opgevangen en onder de helling door geleid.

05-01-2015


In deze video zie je er bewegend beeld van.

06-01-2015
095 Vandaag heb ik de andere twee sporen gedaan waarbij dit noodzakelijk was.

06-01-2015
096 Op een van de sporen loopt het zelfs helemaal door naar de andere kant. Dit is nodig omdat tegen de richting in de Pantograaf bij dit spoor ook opgevangen moet worden.
De staaf zit aan de axchterzijde in het plafond van de baan vast, anders kreeg ik een staander tussen de sporen in de boog.

06-01-2015
097 alle 3 de sporen zijn nu voorzien en veilig te berijden met opgestoken Pantografen.
In beide richtingen is zowel een slepende als een schrapende Pantograaf geen probleem.
06-01-2015


En ik heb er ook een filmpje van in elkaar gezet.

18-01-2015
099 Weer een plank erbij. Even wat meters maken vandaag.

18-01-2015
100 Het schaduwstation verdwijnt steeds verder in het donker.

1 | 2 | 3 | 4