07-12-2014
En dit worden de pootjes voor de helling.
|
07-12-2014
In de helling is een gat geboord voor de draadeind. In de onderste laag is een kommetje gefreesd, hier valt het schroefdraad stabiel in en verschuift de helling niet.
|
07-12-2014
Het draadeindje door de plank.
|
07-12-2014
En de uiteindelijke bevestiging.
|
07-12-2014
Geleidelijk worden de stukjes steeds langer.
|
07-12-2014
En dan staat de helling. In lengte mooi op hellingsgraad afgesteld, en in dwarsrichting keurig waterpas.
|
07-12-2014
Na het aanleggen van voedingsdraden en de nodige terugmelddraden kan er op de helling getest worden.
|
07-12-2014
Mooie lengte zo, de helling is in totaal bijna 4 meter.
|
07-12-2014
De ene trein heeft meer trekkracht dan de ander, maar de Trix Koploper heeft verreweg de minste trekkracht. Daarom besluit ik de helling met deze trein te testen. Geduwd komt hij boven, zij het met wat protest.
|
07-12-2014
En getrokken komt ie ook boven. Mooi zo. Straks wordt dit ook weer spannend in de klimspiraal.
|
07-12-2014
Het eind van 'Blok 1' komt onder de helling uit waar hij nog niet op volle hoogte is. Dit was al zichtbaar in het plan. Er zal een voorziening getroffen moeten worden om de pantografen op te vangen.
|
07-12-2014
En aan het eind van de dag heb ik een plank onder de baan gemaakt en daar de doosjes van mijn treinen al opgeborgen.
|
21-12-2014
 Ik ben vandaag bezig geweest met het verlengen van de helling naar de bovenbaan.
|
21-12-2014
Het verhogen van de bovenbaan doe ik uit voorzorg om wat meer ruimte marge te creeeren in het deel waar de Klimspiraal begint boven het schaduwstation.
|
21-12-2014
Dit zijn de eerste rails die zichbaar blijven op de baan. De draaischijf is al geplaatst in de tafel, de rest van de rails ligt er voor de maten.
|
21-12-2014
De helling ligt nog vlak omdat deze gelijmd is en moet drogen voordat hij opgehoogd kan worden.
|
21-12-2014
Hier zie je hoe de lange helling achterlangs doorloopt.
|
21-12-2014
Het uiteindelijke hoogteverschil tussen schaduwstation en bovenbaan is hier goed zichbaar. 14.1cm tussenruimte, 15.6cm totaal verschil in spoorhoogte.
|
23-12-2014
Het kostte mij een hele middag maar het laatste deel van de helling is compleet. Ook liggen de rails en zijn ze aangesloten op de betzetmelders. De bogen zijn radius 3 en 4, lekker ruim dus. Het wissel en de draaischijf worden later deze week aangesloten. De stootblokken zijn een tijdelijke beveiliging.
|
23-12-2014
Aan het eind van de helling begint het zichtbare deel van de baan, daarom moet dat nog netter worden afgewerkt. De blaauwe randjes van de geluidsdemping worden met de hand van ballast voorzien. De koploper kan in ieder geval boven komen, dus de hellingtest is geslaagd.
|
24-12-2014
Het wissel en de draaischijf zijn nu ook aangesloten.
|
24-12-2014
Een lampje in het huis laat zien dat de draaischijf klaar is voor gebruik. Misschien verwijder ik dat lampje op termijn, en plak ik een Ledje in het plafond.
|
24-12-2014
Dit is de bedieningsschakelaar van de draaischijf. Naar links of rechts duwen laat de schijf in de gewenste richting draaien.
Het is de bedoeling dat de draaischijf straks geautomatiseerd wordt. Daarom hangt de schakelaar straks verborgen.
|
24-12-2014
Voor wie nieuwsgierig is naar de onderzijde van de draaischijf, dit is 'm. Het plafond is uit de werkplaats gezaagd, en de verhoging van de uiteindelijke baan is goed zichtbaar.
|
30-12-2014
Vandaag is de baan weer met 60cm verlengd. De eerste overdekking van het schaduwstation is een feit. Een spannend moment.
|
30-12-2014
Het ziet er al erg gaaf uit vind ik zelf.
|
30-12-2014
Als ik wist dat ik op de foto zou komen had ik mijn haar gekamd hahaha, maar dit ben ik dus, de tijdelijke stootblokken aan het verwijderen om het spoor een stukje door te trekken.
|
30-12-2014
En voorlopig ligt het er zo bij. De sporen gaan nu werkelijk alle kanten op. Van de week wordt het allemaal aangesloten zoals het hoort, dit is enkel voor de maten neergelegd.
|
30-12-2014
Ik heb nu echt al een beetje twee lagen treinen.
|
30-12-2014
De 1600 is er voor de foto met de hand neergezet. Pas later zag ik dat de sluitseinen branden!! Best wel geluk gehad dat ie niet naar beneden is komen zetten dus, ik dacht dat het stroomloos zou zijn. Het binnenste spoor was dat wel trouwens.
|
30-12-2014
De benodigde powercable is binnen en dus kon ik eindelijk de tweede monitor aansluiten.
|
30-12-2014
Op het laptop scherm het locomotieven-overzicht en de rijwindows...
|
30-12-2014
...en op het tweede scherm staat het baanoverzicht.
|
30-12-2014
De TV waarop straks de live beelden vanuit de trein op komen hangt ook al.
|
02-01-2015
Nadat ik alle 230V apparatuur en bedrading vast heb aangelegd, het ontbreken van de 'rommel' is duidelijk te zien op de foto, ben ik verder gegaan met de bovenbaan.
|
02-01-2015
Onder de baan heb ik de draden goed vast gezet zodat er geen eventuele problemen ontstaan met de onderlangs rijdende treinen.
|
02-01-2015
En weer is dit paneel weer een beetje voller.
|
02-01-2015
Helaas blijkt een wisselmotor spontaan defect. Jammer maar die zal er weer uit moeten.
|
04-01-2015
De defecte wisselmotor wordt vervangen. Het makkelijkste is om de draad mee te vervangen.
|
04-01-2015
Hij doet het weer :)
En de tijdelijke stootblokken zijn weer aangebracht als veiligheid.
|
05-01-2015
Omdat de helling in dit plan lager is dan waar een opgestoken pantograaf onderdoor kan moet ik een voorziening treffen om de Pantograaf op te vangen en onder de helling door te geleiden.
|
05-01-2015
Dat heb ik gedaan met een 4mm dikke ijzeren staaf. Deze heb ik in vorm gebogen en in de baan vastgezet.
|
05-01-2015
De Pantografen worden nu netjes opgevangen en onder de helling door geleid.
|
05-01-2015
In deze video zie je er bewegend beeld van.
|
06-01-2015
Vandaag heb ik de andere twee sporen gedaan waarbij dit noodzakelijk was.
|
06-01-2015
Op een van de sporen loopt het zelfs helemaal door naar de andere kant. Dit is nodig omdat tegen de richting in de Pantograaf bij dit spoor ook opgevangen moet worden. De staaf zit aan de axchterzijde in het plafond van de baan vast, anders kreeg ik een staander tussen de sporen in de boog.
|
06-01-2015
alle 3 de sporen zijn nu voorzien en veilig te berijden met opgestoken Pantografen. In beide richtingen is zowel een slepende als een schrapende Pantograaf geen probleem.
|
06-01-2015
En ik heb er ook een filmpje van in elkaar gezet.
|
18-01-2015
Weer een plank erbij. Even wat meters maken vandaag.
|
18-01-2015
Het schaduwstation verdwijnt steeds verder in het donker.
|