19-08-2015
En dan uit het niets verschijnt de melding op de baanbesturing: "Geen communicatie met digitale systeem". Even paniek want niets reageert. Een sprong naar de noodknop op de centrale en alles staat weer veilig stil zonder schade. Het probleem blijkt in de router te zitten, alle lampjes branden en hij laat zich ook niet resetten.
|
19-08-2015
Helaas zat er niks anders op dan een nieuwe te kopen. En nu werkt alles weer. Nou kan ik lekker verder met cijfers, vinkjes en ijken.
|
20-08-2015
Ik heb de bovenste stroken van de front afwerking geplaatst. Deze zijn alsnog er af te trekken zodat ik vanaf de voorkant bij het schaduwstation kan.
|
20-08-2015
Dit gedeelte van 2,40 bij 1,00m is alles dat ik van scenery hoef te voorzien. De rest van de baan is verborgen.
|
23-08-2015
Om de ECoS te behoeden voor stof en andere rommel van bovenaf heb ik er een verwijderbare plexiglas kap overheen gemaakt. De ECoS bedienen doe ik toch zelden, alleen bij handmatig rangeren.
|
23-08-2015
Verder ben ik vandaag druk geweest met het configureren van de nodige seinen aan het begin van het werkplaatsterrein (linksonder op het baanplan).
|
23-08-2015
En tijdens het ijken van nog een paar loc's had ik mooi even de tijd om mijn geliefde werkplaatsterrrein weer in te richten.
|
23-08-2015
Gelukkig heb ik het grootste deel van de zelf gemaakte Stelconplaten kunnen redden van Hanulveen III, en nu ligt het terrein er weer mooi bij.
|
26-08-2015
Mijn vakantie is inmiddels weer afgelopen en dus heb ik niet zoveel tijd meer om aan de baan te werken. Wel voor kleine klusjes, zoals de trekknoppen maken op de frontpanelen die het schaduwstation verbergen.
|
26-08-2015
Mooi in aluminium kleur, net als de knoppen van de ECoS. Uiteindelijk moet de buitenzijde van de baan matzwart worden.
|
30-08-2015
De meeste klusjes zijn nu aan de scenery, maar dat ga ik niet apart verslaan op de site. De foto's van de baan en aankleding zullen terloops verschijnen op een aparte foto pagina.
|
30-08-2015
Echter is er ook nog wel wat werk aan de bouw van de baan. Zo heb ik net een valbeveiliging aangebracht op strategische punten. Zoals bij de in- en uitgagn van het schaduwstation. Plekken waar een hoog risico bestaat tot conflicten tussen treinen, en het mogelijk van de baan afduwen.
|
30-08-2015
Ook de drie lagen van het klimspiraal zijn nu veiliger.
|
30-08-2015
Uiteraard ook de oversteek bovenin het klimspiraal (1.70m vanaf de grond), daar kunnen de treinen nu ook niet meer vanaf vallen. Een fijn idee.
|
06-09-2015
Op de beperkte ruimte bij de draaischijf is het met een beetje puzzelen gelukt om genoeg spoormeters aan te leggen om alle loc's kwijt te kunnen.
|
10-09-2015
Een kleine toevoeging vooraan op de baan; Een Tankplaat.
|
13-09-2015
Nou. Da's mooi klote. Heb ik net de helft van de baan in de ballast zitten. Breekt de tong van mijn driewegwissel af. Of het komt door ballast in het wissel weet ik niet. Ik heb de wissels zorgvuldig uitgezogen.
|
13-09-2015
Tja, en hij is dan alleen redelijkerwijs te verwijderen door een paar railverbinders te verbuigen. Nu met spoed op zoek naar een andere.
|
13-09-2015
Nog dezelfde avond kan ik een wissel op halen in Leidschendam, niet al te ver van huis. En hij zit een uurtje later ook al aangesloten in de baan.
|
13-09-2015
Nadat het wissel uitvoerig is gecontroleerd en getest kan de dienstregeling weer langzaam op gang komen. En alles verloopt weer naar behoren op dit 'knooppunt' van de baan.
|
15-09-2015
Er is nog 1/3 deel van het klimspiraal zichtbaar en daar wil ik nog altijd een deurtje in hebben. Het is tijd om die te maken.
|
15-09-2015
En een stiefkwartiertje later hangt ie er in.
|
15-09-2015
Met het deurtje dicht is het klimspiraal aan het zicht onttrokken en dat maakt het op de baan wel een stuk leuker. De voorspelbaarheid van welke trein er aan komt is weg.
|
15-09-2015
En aansluitend heb ik ook nog een deel van de achterwand geplaatst. Nu hoeft er nog maar een klein stukje, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit hoe ik dat ga aanpakken.
|